Dolny Śląsk - dziedzictwo przeszłości utrwalone w zabytkach
Niederschlesien - die Erbschaft der Vergangenheit in Denkmälern verewigt
Lower Silesia - inheritance of the past in remains
Iłowa - powiat żagański
vor 1945 Halbau - Kreis Sprottau
Kościół parafialny p.w. Najświętszego Serca Pana Jezusa to dawny kościół ewangelicki wybudowany w latach 1720 - 1725
Epitafia ulokowane w w ściany kościoła.
Liczne drzwi wejściowe do świątyni.
Puste miejsce w otoczeniu kościoła jest miejscem pochówków sprzed 1945 roku. Na kolejnym zdjęciu ciekawy element architektoniczny w narożniku kościoła.
Cmentarz na tyłach kościoła.
Zabudowa miejscowości oraz domy należące niegdyś do dawnego majątku.
Stacja PKP w Iłowej.
Pałac w Iłowej mieści obecnie Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych.
Kościół p.w. Najświętszego Serca Pana Jezusa.
Płyty i epitafia na ścianach zewnętrznych oraz Kaplica Grobu Świętego na przykościelnym cmentarzu.
Groby nieznanych żołnierzy.
Hotel/restauracja "Rezydencja Janków", domy należące kiedyś do dawnego majątku oraz mostek w parku.
Kościół przy skrzyżowaniu ulic Akacjowej i Żagańskiej p.w. Chrystusa Króla.
Autor fotografii Eckhard Huth z Drezna.
Archiwalne widokówki i zdjęcia
Historische Ansichtskarten und Fotos
Iłowa - Pałac
Pałac w Iłowej wchodzi w skład zespołu złożonego z parku otaczającego od
północy, południa i wschodu oraz odsuniętych nieco od rezydencji budynków
gospodarczych, usytuowanych po stronie południowo-zachodniej i rozmieszczonych w
kształcie litery L. To właśnie przez bramę przejazdową jednego z budynków
gospodarczych prowadzi obecnie główny wjazd na teren założenia. Budynek pałacu
otacza kanał zasilany wodą przepływającej rzeczki Czernej, wydzielając
rezydencję od pozostałych zabudowań. Od strony zachodniej oraz południowej
biegnie wokół pałacu taras, z którego poprzez mostki rozpięte nad kanałem można
przedostać się do położonego niżej parku.
Pierwsza wzmianka o rezydencji w Iłowej (niem. Halbau) pochodzi z 1626 roku,
kiedy właścicielem dóbr był Krzysztof von Schellendorf, który przebudował
wcześniejsze założenie. Późnorenesansowy budynek stanowi trzon obecnego pałacu.
W 1 poł. XVIII wieku do zachodniego boku dobudowano skrzydło barokowe. Znacząca
przebudowa, która nadała rezydencji formę obecną, miała miejsce w latach
1860-1905. Wówczas zmieniono kształt dachów, dobudowano wieżę do skrzydła
barokowego, tarasy przy pałacu, podcień przed głównym wejściem. Z tego okresu
pochodzi również wystrój wnętrz. Większość prac prowadzona była za Fryderyka
Promnitza, być może autorstwa Juliusza Simonettiego, który budował dla
Promnitzów pałac w Żarach oraz kościół w Iłowej. Kolejnym właścicielem, który z
rozmachem prowadził prace budowlane całego założenia był Friedrich Maximilian
von Hochberg, który kupił rezydencję w 1902 roku i zamieszkiwał w niej do roku
1911. W tym czasie podwyższono skrzydło oraz dobudowano wieże od strony
północnej, przeprowadzono modernizację wnętrz. Wystrój projektował prof.
Philippi, a bogate plastycznie sztukaterie wykonał C. Giovanette. Od 1914 do
1918 roku dobra pozostawały w posiadaniu Hansa Heinricha von Pless. Od 1929 do
1945 roku właścicielem pałacu był Paul Jentzig. Obecnie w pałacu mieści się
szkoła.
Pałac założony został na planie litery L. Składa się ze starszego skrzydła
głównego, o wymiarach 23 × 13 m, mieszczącego dekoracyjny portal wejściowy oraz
skrzydła bocznego, znacznie wydłużonego, o wym. 31,50 × 12 m. Bryła budynku
generalnie trzykondygnacyjna, rozczłonkowana jest wykuszami oraz wieżyczkami.
Elewacja frontowa budynku głównego, północna jest siedmioosiowa, z czego trzy
osie środkowe przypadają na elewację wieży znacznie wysuniętej przed lico
fasady. W partii dachu wieża zwęża się do dwóch osi, przechodząc do zamknięcia w
postaci hełmu z latarnią. Oś środkową przyziemia wieży stanowi wejście główne
wchodzące w skład trójosiowego, bogato rzeźbionego portalu renesansowego
wykonanego z piaskowca. Przed portalem wybudowano w 1905 roku zadaszenie wsparte
na dwóch filarach. Zamyka je czterospadowy daszek, nawiązujący do chińskiej
pagody. Nad portalem trzy osie okien prostokątnych, otoczonych profilowanymi
opaskami. Od góry otwory okienne zamykają wystające, profilowane gzymsy. Okno
środkowe nad portalem oddzielają od bocznych wąskie lizeny, które na granicy z
gzymsem wydzielającym parter od pierwszego piętra otrzymały ozdobne „fartuszki”.
Nad gzymsem partia okien pierwszego piętra stanowi kontynuację osiowości
przyziemia. Okna są analogiczne z tą różnicą, że środkowe ujęte zostało
wyrobioną w tynku arkadą z profilowaną archiwoltą. W podłuczu mieści się herb
rodziny von Schellendorf. Nad oknem środkowym trzeciej kondygnacji, ujętym, jak
poniższe arkadką, widnieje kartusz herbowy Maksymiliana hrabiego von Hochberg
oraz napis „RESTAURIRT 1905”. Ta partia elewacji wieży zamknięta jest
profilowanym gzymsem wygiętym odcinkowo nad osią środkową. Powyżej znajduje się
graniastosłup wieży z zegarem, którą zamyka spłaszczony, nieco baniasty, hełm
ośmioboczny przedłużony o latarenkę z chorągiewką. Pozostałe cztery osie
przypadają na elewację północną głównego budynku pałacowego. W boniowanym
przyziemiu mieści się wejście gospodarcze. Ozdobione zostało supraportą w
postaci płaskorzeźbionego fryzu i gzymsu wspartego na konsolkach. Nad oknami
wieloboczne płyciny. Między otworami okiennymi przez całą wysokość przyziemia i
pierwszego piętra biegnie wykonany z gładkiego tynku pilaster. Powyżej widać
gzyms międzykondygnacyjny. Nad nim rozciąga się strefa pierwszego piętra, której
otwory okienne i stolarka są podobne do opisanych, lecz nieco wyższe. Okna
drugiego piętra otaczają profilowane opaski i wieńczy je gzymsik. Ponadto pod
oknami biegnie najpierw szeroki, gładki pas wyrobiony w tynku, a jeszcze pod nim
widnieje „fatruszek”. Nad oknami, bezpośrednio pod gzymsem wieńczącym przebiega
pas gładkiego tynku.
Elewacja południowa budynku głównego jest czteroosiowa, niesymetryczna. Podziały
wertykalne wprowadzają osie okienne oraz pasy jasnego gładkiego tynku, biegnące
do wysokości trzeciej kondygnacji. Takie same pasy tynku podkreślają także
podziały horyzontalne. Oś druga od zachodu mieści w przyziemiu zamknięte łukiem
półkolistym porte-fenetre. Ze środka archiwolty wychodzi zwornik, który
rozszerzając się ku górze na kształt kielicha, stanowi podstawę balkonu
pierwszego piętra. Stolarka balkonu także w formie porte-fenetre osadzona
została w otworze zamkniętym łukiem półkolistym otoczonym archiwoltą wspartą na
filarkach. Pozostałe otwory okienne przyziemia i pierwszego piętra są
identyczne. Otrzymały kształt wydłużonego prostokąta opiętego profilowanymi
opaskami. Od góry ozdabiają je płyciny o kształcie zbliżonym do trójkąta z
zawiniętymi wolutowo górnymi krawędziami boków. W dachu widoczne okienko
powiekowe, doświetlające poddasze. Na wysokości pierwszego piętra umieszczono
zegar słoneczny. Elewacje dwukondygnacyjnego skrzydła otrzymały dekorację
pilastrami, zdwojonymi na narożach. Głowice pilastrów zdobią płaskorzeźbione
liście akantu. Otwory okienne są prostokątne, obwiedzione profilowanymi opaskami
zwieńczonymi zwornikami. Pod oknami wprowadzono wieloboczne płyciny. Skrzydło
zamyka dach mansardowy z wystawkami. Przedłużenie ściany północnej skrzydła
stanowi wieża zamknięta dwoma baniastymi daszkami. Elewację północną wieży
flankują pilastry z kapitelami ozdobionymi płaskorzeźbionym liściem akantu oraz
lizeny. W przyziemiu, którego część jest boniowana, i na piętrze ściana wystaje
z lica muru na kształt wielobocznej apsydy. Przepruwają ją przedzielone słupkami
okna o stolarce z drobnymi podziałami szczeblinowymi. To apsydialne wysunięcie w
przyziemiu stanowi na wysokości pierwszego piętra podstawę dla tarasu
ograniczonego tralkową balustradą. Ścianę pierwszego piętra stanowi w większości
przeszklenie, które półkolistym zamknięciem wychodzi powyżej linii gzymsu
wieńczącego.
Wnętrze jest trzytraktowe w budynku głównym i półtoratraktowe w skrzydle. Główna
klatka schodowa mieści się w wieży. Ozdabia ją szereg płaskorzeźbionych
sztukaterii. Od hallu wejściowego oddziela ją drewniana ścianka z
dwuskrzydłowymi drzwiami wahadłowymi. Przy wschodniej ścianie hallu biegną
ozdobne schody drewniane z tralkową złoconą i polichromowaną balustradą.
Przesklepiony kolebkowo z lunetami korytarz i hall posiadają dekorację
sztukatorską w formie połączonych ze sobą figur geometrycznych. Dodatkowo zdobią
hall drewniane boazerie pokryte polichromiami z japońskiej laki.
Południowo-wschodnią część budynku głównego zajmuje bogata pod względem
sztukatorskim sala dawnego gabinetu, obecnie mieszcząca sekretariat. Salę o
kształcie kwadratu, sklepioną płaską kopułą z głębokimi lunetami pokrywa gęsta
siatka floralnych oraz figuralnych przedstawień, podobnie jak pomieszczenie
obok. W części południowo-zachodniej mieści się sala biblioteczna. Zachowało się
w niej oryginalne wyposażenie w postaci zdobionych snycersko szaf. Na sklepieniu
delikatne formy sztukaterii. Do dawnej sali balowej oraz gabinetu muzycznego
zapraszają polichromowane i złocone portale. Najbardziej charakterystyczne dla
sali balowej są umieszczone w narożach pod sufitem pełnoplastyczne kosze z
owocami, dopełnienia których stanowią płaskorzeźbione sceny na suficie i
ścianach. Sala muzyczna posiada scenę przesklepioną konchą, którą podtrzymują
hermy. Na zakończeniu korytarza znajdują się schody prowadzące na wyższe
kondygnacje. Pałac wraz z otaczającym go parkiem i zabudową gospodarczą stanowi
cenny zabytek w skali województwa.
Izabela Ciesielska
Źródło:
"Zamki, dwory i pałace województwa lubuskiego"
Iłowa - Założenie
parkowe
Położenie pałacu między dwoma ramionami rzeki stanowiło o jego charakterze
obronnym, a jednocześnie w sposób malowniczy wiązało go z krajobrazem
naturalnym. Istniał wówczas przypuszczalnie w pobliżu dworu ozdobny ogród, a
wokół stawu warzywnik. Zasadnicze zmiany parku nastąpiły, gdy właścicielem dóbr
zostaje ród Promnitzów.Na przełomie XVII i XIX w. powierzchnię 21 ha
przeobrażono w wielkie założenie parkowe, komponowane w oparciu o aleję główną,
od której i koncentrycznie rozchodzące się aleje boczne. Układ ten otaczała
obwodnica stanowiąca granice parku. Na całym terenie wprowadzono regularne i
swobodne grupy drzew ,które nielicznie przetrwały do naszych czasów /dęby,
graby, lipy/, a także stawy, wyspy, mostki. Niewielkie zmiany wprowadzono w 2
poł. XIX w., kiedy staraniem Pawła Jertziga wg projektu ogrodnika Ertela
powiększono park o 18 ha wzbogacając go o nowe grupy drzew iglastych i
liściastych. Jego wielkie przeobrażenie nastąpiło na pocz. XX w., kiedy
właścicielem dóbr został hrabia Hochberg, wielki podróżnik i znawca sztuki
ogrodniczej. On to wraz z ogrodnikiem Anlaufem powiększyli park o dalsze 12 ha.
Przy pałacu, wykorzystując istniejący układ wodny /stawy. wyspy, odnogi rzeki/,
stworzyli ogród japoński wprowadzając kamienne latarnie, domki-herbaciarnie,
mostki wysoko wysklepione i sprowadzając drzewa i krzewy z Dalekiego Wschodu.
Tuż za zabudowaniami gospodarczymi, w 1905r.założono ogród różany, tak modny w
czasach secesji Powstał geometryczny układ kwater z krzewów różanych z
treliażami i basenami otoczony z trzech stron murem o miękkiej, secesyjnej
linii. W wyniku przekształcenia i powiększenia starego parku powstał park
secesyjny z główna osią widokową poprowadzoną od basenu do muru o linii falistej
z ażurowymi prześwitami. Zakomponowano także polany z rododendronami, wzniesiono
wiadukt o trzech przęsłach z centralnie umieszczoną pagodą. Mimo degradacji
wielu elementów zespół pałacowo-parkowy stanowi nadal jednolity, spójny układ
przestrzenny należący do nielicznych, zachowanych, wspaniałych założeń Dolnego
Śląska.
Wanda Janowska
Źródło:
Czas architekturą zapisany. Zabytki województwa zielonogórskiego.
Wenn Sie weitere Bilder oder Ortsbeschreibungen zu dem oben gezeigten Ort haben sollten, wäre ich Ihnen über eine Kopie oder einen Scan sehr dankbar.
Tomasz Mietlicki e-mail - itkkm@o2.pl