Dolny Śląsk - dziedzictwo przeszłości utrwalone w zabytkach
Niederschlesien - die Erbschaft der Vergangenheit in Denkmälern verewigt
Lower Silesia - inheritance of the past in remains
Żagań
vor 1945 Sagan - Kreis Sprottau
Autor fotografii Eckhard Huth z Drezna.
Archiwalne widokówki i zdjęcia
Historische Ansichtskarten und Fotos
Friedrich Bernhard Werner - Schlesische Bethäuser. Reprint von 1748 - 1752.
Piękna Dolina - Schönthal, obecnie część Żagania.
Panorama miasta na jednostronnej plakiecie noworocznej według Grundmanna i K. Schaletzke; odlew wykonany w Hucie Pauliny w Nowej Soli, z tyłu nazwiska autorów oraz sygnatura Huty, napis: GLÜCK AUF 1931 SAGAN.
Żagań - Pałac
Położony jest na południowo-wschodnim obrzeżu starego miasta, około 200 m od pl.
Słowiańskiego. Na południe i wschód od pałacu płynie Bóbr, po obu stronach
którego rozciąga się rozległy park krajobrazowy. Na wschodnim krańcu parku
usytuowane są budowle fundacji książęcej – szpital i kościół św. Krzyża. W
pałacu mieszczą się dom kultury, biblioteka miejska oraz wiele innych instytucji
i firm.
Barokowy pałac stoi na zrębach średniowiecznego zamku księcia Konrada II. Budowę
barokowej rezydencji rozpoczęto niedługo po nabyciu księstwa żagańskiego w 1627
roku przez Albrechta Wallensteina, dowódcę wojsk cesarskich w wojnie
trzydziestoletniej. Wskutek tragicznej śmierci fundatora w 1634 roku prace
zostały przerwane. W 1642 roku cesarz sprzedał księstwo żagańskie czeskiemu
wielmoży, Wacławowi Lobkowicowi, który 24 lata później podjął dalszą budowę
pałacu według nowego projektu Antonia della Porty. Realizację zadania,
kontynuowanego przez następcę Wacława – Ferdynanda Lobkowica, zakończono w 1793
roku. W 1786 roku księstwo kupił książę Kurlandii Piotr Biron, po którym
dziedziczyły je jego córki. Za czasów najmłodszej z nich Doroty
Talleyrand-Perigord (1842-1862) rozebrano południowe, parawanowe skrzydło pałacu
i zbudowano tam reprezentacyjny podjazd i oranżerię. Na nowo urządzonych zostało
wiele wnętrz, a założony przez Wallensteina park został przekształcony w duchu
romantyzmu i powiększony. Do tego zadania księżna Dorota zaangażowała wybitnego
architekta, Fryderyka Teicherta.
Pałac założony jest na planie trzech skrzydeł z prostokątnym dziedzińcem
otwartym na park, od północy i zachodu ujęty głęboką osuszoną fosą. Wysoka
suterena sprawia, że piętrowa budowla wygląda na trzykondygnacyjną. Środkowe
skrzydło nakrywa dach dwuspadowy, a skrzydła boczne – trzyspadowe. Elewacje,
bogate w detal architektoniczny, w partii sutereny boniowane, wyżej artykułowane
rozmieszczonymi między osiami okien pilastrami, zwieńczonymi w poziomie
belkowania zróżnicowanymi plastycznie maszkaronami, obecnymi także w kluczach
obramień okiennych. Na osiach fasady i elewacji zachodniej znajdują się wjazdy
na dziedziniec, ujęte kamiennymi portalami, poprzedzone przerzuconymi arkadowo
nad fosą pomostami. Elewacje od strony dziedzińca ukształtowane podobnie. W
jednotraktowym układzie wnętrz komunikację poziomą zapewnia korytarz od strony
dziedzińca, a pionową dwie klatki schodowe obok przejazdów. Wnętrza sutereny,
korytarzy oraz części pomieszczeń parteru przekryte są sklepieniami kolebkowymi
i krzyżowymi. Kilka sal na piętrze, w tym teatralną, zdobią sztukaterie na
stropach, z lat 1792-1796, przypisywane Ch.W. Schultzemu.
Po II wojnie światowej opuszczony przez wiele lat pałac uległ zdewastowaniu. W
latach 1965-1983 został odbudowany. Adaptacja zabytku łączyła się z szerokim
programem prac konserwatorskich i restauracyjnych. Mimo braku programowych badań
architektonicznych, w trakcie prowadzonych robót budowlanych dokonano szeregu
odkryć, w tym reliktów średniowiecznego zamku, fundamentów czwartego skrzydła
pałacu, rozebranego w XIX wieku i resztek dwu narożnych bastei z zarzuconego
projektu z czasów Wallensteina. W 1958 roku opracowana została dokumentacja
naukowo-historyczna pałacu, autorstwa M. Kutznera. Obecnie planuje się adaptację
obiektu na cele hotelowo-konferencyjno-kulturalne.
Stanisław Kowalski
Źródło:
"Zamki, dwory i pałace województwa lubuskiego"
Żagań - Kościół
św. Piotra i Pawła
Historia kościoła sięga 1272 roku, kiedy to książę Konrad Garbaty sprowadził do
Żagania zakon franciszkanów. W niewiele lat później wybudowali oni niedaleko
murów miejskich kościół i klasztor. Niecałe 200 lat cieszyła się świątynia
spokojem, w 1485 roku została odbudowany po pożarze. W 1539 roku przeszła w ręce
gminy ewangelickiej. Wówczas, w związku z inną formą liturgii, część wyposażenia
została sprzedaniu lub uległa zniszczeniu.
Na początku XVII wieku, w 1604 roku dobudowano wieżę do fasady zachodniej, a
wnętrze otrzymało empory. W tym czasie zmianie uległy także gotyckie okna, które
skrócono poprzez częściowe zamurowanie od dołu. W 1632 roku książę Wallenstein
sprowadził do Żagania zakon jezuitów. Od tego czasu, z przerwą w latach
1635-1652, kiedy znowu dysponowali nim ewangelicy, kościół i klasztor stanowił
własność zakonu. Jezuici przebudowali wieżę w duchu klasycystycznym. Po kasacie
zakonu w 1810 roku użytkowany był przez katolików. Pomimo pożarów i przebudów
bryła kościoła zachowała gotycki charakter z początku XIV wieku. Generalnie
kamienne elewacje przepruwają duże, zamknięte ostrołucznie okna, wypełnione
gotyckimi maswerkami, osadzone w szerokich rozglifieniach. Wnętrze zamykają XVI
wieczne sklepienia; w nawie sieciowe, w prezbiterium kryształowe. Wyposażenie
wnętrza złożone z ołtarza, rzeźb, ambony pochodzi z baroku i powstało po 1730
roku.
Źródło - Lubuski Wojewódzki Konserwator Zabytków
Żagań - zespół
poklasztorny augustianów
Zespół poklasztorny augustianów (pl. Klasztorny 2)
Opactwo augustianów, przeniesione przez księcia Przemka z Nowogrodu
Bobrzańskiego, istniało w Żaganiu od 1284 do kasaty w 1810, spełniając doniosłą
funkcję cywilizacyjną i kulturową na terenie księstwa. Mimo wielokrotnych
zniszczeń powodowanych wojnami i pożarami, klasztor odbudowywany był i
powiększany w okresie gotyku, renesansu i baroku. Architektonicznymi członami
zespołu są:
Kościół parafialny pw. Wniebowzięcia NMP
Pierwotnie był tu
kościół związany z osadą targową. Po lokacji miasta wzniesiono na jego miejscu
farę, najpewniej trójnawową bazylikę, którą w 1284 otrzymali augustianie wraz z
funkcją probostwa. Po 1333, kiedy opactwo uzyskało gwarancję materialnego
wsparcia samorządu, podjęto pracę nad rozbudową świątyni, wznosząc najpierw
gotyckie prezbiterium, a w 2. poł. XIV w. trójnawową halę z wieżą. Po
zniszczeniach przez pożary w 1472 i 1486 kościół odbudowano, przedłużając korpus
w kierunku zachodnim, podwyższając nawę główną i przekrywając wnętrza, łącznie z
prezbiterium sklepieniami. W 1602 elewację zachodnią wzbogacono o dostawiony
krużganek z loggią. Przebudowa kościoła po pożarze w 1730 w architekturze
zewnętrznej zaznaczyła się przekształceniem okien i dachów nad korpusem i wieżą,
a we wnętrzu barokowym wystrojem. Projektantem przebudowy był Karol Marcin
Frantz, prace budowlane prowadził Johann G. Bober ze Świdnicy, zaś wystrój
malarski i rzeźbiarski wykonali artyści wrocławscy Johann Urbansky, Johann
Haberle i Christian Konrad. Do ok. 1750 trwały prace nad wyposażeniem kościoła,
przy udziale licznych artystów, m.in. Michaela Wilmanna, Feldera, Jeremiasa
Knechela, Georga A. Lichtenfelsa, Jeremiego Peszki. W XIX i XX w. przeprowadzone
były wielokrotnie remonty i renowacje kościoła, największe w latach 1848–1853,
1946 i 1983–1988. Po 1945 liczne elementy wyposażenia poddane zostały
konserwacji. Kościół jest orientowany, murowany z kamienia i cegły, trójnawowy w
układzie pseudobazylikowym, pięcioprzęsłowy, z trzyprzęsłowym prezbiterium o
prostym zamknięciu, czworoboczną wieżą wtopioną we wschodnie przęsło południowej
nawy, zakrystią od północy, kaplicami od południa i krużgankiem od zachodu.
Korpus kościoła i wieża nakryte są dachami mansardowymi, prezbiterium
dwuspadowym. Z wyjątkiem zakrystii, przekrytej sklepieniem krzyżowo-żebrowym,
wszystkie wnętrza mają sklepienia gwiaździste, a nawa południowa sieciowe.
Elewacje, oskarpowane, przeprute są szerokimi oknami barokowymi, a fasadę
wieńczy późnogotycki szczyt schodkowy, rozczłonkowany blendami w pięciu pasmach.
Ozdobą fasady jest renesansowy krużganek z przeszkloną loggią i wejściem do
przedsionka, ujętym bogatą oprawą plastyczną. Zbarokizowane wnętrze kościoła
posiada bogaty wystrój malarsko-rzeźbiarski. Górne partie nawy głównej ożywione
są malowanymi iluzorycznie oknami i płaskorzeźbionymi parapetami, na których
„siedzą” rzeźbione figurki aniołków. Nawę północną zdobi, idąca od chóru
muzycznego przez całą długość, spłycona empora z ażurową balustradą. Jej
kontynuacją w przestrzeni prezbiterium jest stiukowa, marmuryzowana, wklęsło
wypukła balustrada empory. W wyposażeniu świątyni z XVII–XVIII w. czołowymi
dziełami są ołtarz główny i stalle. Świetnie prezentuje się również chór
muzyczny z lożą opata na stiukowych kolumnach, ufundowaną w 1740 przez opata
Riehla. Jego staraniem powstały również (1745) balustrada chóru i prospekt
organowy. Z okresu wcześniejszego pochodzi gotycki sarkofag księcia Henryka IV i
renesansowy ołtarz Trójcy Świętej.
Dawny klasztor
Badania
architektoniczne, przeprowadzone w 1999 przez Antoniego Kąsinowskiego, określiły
etapy budowy klasztoru. Do kon. XIV w. powstały podstawowe dla konwentu obiekty,
scalone w następnym stuleciu wokół wirydarza, przylegającego do północnej nawy
kościoła. Najstarsze skrzydło wschodnie przebudowano w pocz. XV w. powiększając
je o ryzalit mieszczący kaplicę św. Anny i bibliotekę nad nią. Po pożarze w 1730
klasztor rozbudowano o ryzality od zachodu i nadano wygląd barokowy. Po
sekularyzacji pozostała tu plebania i urządzono katolicką szkołę realną. Od 1945
obiekt mieści plebanię. Trójskrzydłowe założenie z ryzalitami jest
dwukondygnacyjne, nakryte dachami dwuspadowymi. W znacznej części pomieszczeń
znajdują się sklepienia krzyżowo-żebrowe i krzyżowe. W korytarzu skrzydła
wschodniego zachowała się polichromia gotycka i barokowa, a w skrzydle północnym
malowidła z ok. 1740 o motywach architektonicznych z plecionymi portretami 52.
opatów konwentu. Pierwotny kościół parafialny, przejęty przez augustianów,
został wzniesiony na stoku, położonego od północy urwiska. Część najstarszych
budynków klasztoru zlokalizowana była w znacznym obniżeniu za urwiskiem, co
stwarzało wiele niedogodności w komunikacji wewnętrznej. Po pożarach zespołu w
1472 i 1486, wykorzystując gruzy i nawożąc ziemię, zniwelowano nierówności
terenu. W ten sposób parterowe partie wielu obiektów klasztornych, w tym
kapitularz, dom opata, refektarze letni i zimowy, fraternia, znalazły się w
poziomie piwnic. Zachowane w dobrym stanie, niewykorzystywane, murowane są z
kamienia i przesklepione kamiennym budulcem. Znajdują się pod północnym i
zachodnim skrzydłem klasztoru, częściowo także pod dziedzińcem, obok kancelarii
parafialnej. Biblioteka klasztorna, mieszcząca się na piętrze skrzydła
wschodniego, składa się z dwóch pomieszczeń, przekrytych spłaszczonymi kopułami
ozdobionymi freskami Georga Wilhelma Neunhertza. W wielkich kompozycjach artysta
przedstawił alegorię Kościoła Zwycięskiego oraz adorację Świętej Trójcy przez
kanoników reguły św. Augustyna. W wyposażeniu biblioteki, oprócz zdobionych
snycersko, stylowych regałów, znajdują się dwa globusy z ok. 1640 – ziemi i
gwiazdozbioru. Żagańska biblioteka klasztorna od XV w. należała do
najznamienitszych na Śląsku. Znane było tutejsze skryptorium, w którym pracowali
wybitni iluminatorzy – Henryk z Gubina i Marcin z Roudnic. Po sekularyzacji
najcenniejsze dzieła biblioteki, w tym kronika klasztoru, inkunabuły i
starodruki przejęła Biblioteka Uniwersytecka we Wrocławiu, gdzie szczęśliwie
przetrwały. Znaczna część księgozbioru znajduje się w Biblotece Wojewódzkiej w
Zielonej Górze, jako depozyt. W sąsiedztwie biblioteki znajduje się obszerna
empora, otwarta arkadowo do prezbiterium. Pierwotnie służyła, jako chór zakonny.
W 1985 urządzono w niej ekspozycję muzealną, prezentującą wycofane z
użytkowania, pochodzące z zespołu klasztornego dzieła sztuki – obrazy, rzeźby,
przedmioty rzemiosła artystycznego, paramenty liturgiczne oraz dokumenty i
książki, m.in. „Obiecadło” – elementarz nauki dla dzieci polskich, wydrukowany w
Żaganiu z inicjatywy opata Ignacego Felbigera (1758 – 1778), napisany przez
tutejszego augustianina, Stanisława Rechocińskiego.
Dawna szkoła nowicjatu i konwikt, obecnie hotel PTTK
Obiekty
wzniesiono w latach 1740–1758 przez scalenie różnych budynków, w tym
renesansowego pałacu opatów. Po 1810 mieściły się tu różne instytucje państwowe
a następnie więzienie. Opuszczony po 1945, w latach 1972–1975 został odbudowany.
Barokowa budowla, przyległa wschodnim krańcem do klasztoru, posadowiona
zewnętrzną stroną na murach obronnych, zamyka od północy i zachodu wielki
dziedziniec klasztorny. Założona jest na wydłużonym, nieregularnym planie,
półtoratraktowa, piętrowa, nakryta dachem dwuspadowym, rozdzielonym wieżą na dwa
segmenty. Pomieszczenia parteru mają sklepienia krzyżowe i kolebkowe, w dawnym
pałacu opatów wsparte pośrodku na filarze. Lokal na piętrze wieży zdobią
rokokowe malowidła o tematyce astronomicznej. Na jednej ze ścian widnieje
portret astronoma Johannesa Keplera, który w ostatnich latach życia mieszkał i
pracował w Żaganiu.
Spichlerz klasztorny
Gotycki,
zbudowany w XV w., wyremontowany w latach 1974–1975, zamyka dziedziniec
klasztorny od południa. Jest murowany, o ceglanym licu, prostokątny w planie,
trzykondygnacyjny, nakryty dachem dwuspadowym. Od strony dziedzińca elewację
artykułują biegnące przez całą wysokość ostrołuczne blendy, mieszczące trzy
kondygnacje, zamkniętych ostrym łukiem okienek.
Pomnik wotywny
Usytuowany obok
prezbiterium od strony południowej, wzniesiony został z fundacji opactwa w 1709,
w intencji ochrony przed plagami zarazy, pożarów, głodu i wojny. Posadowionemu
na postumencie posągowi Marii, towarzyszą figury świętych – Augustyna, Jadwigi,
Floriana i Rocha, ustawione w narożach czworobocznej balustrady otaczającej
główną statuę.
Stanisław Kowalski
Źródło:
Zabytki Architektury Województwa Lubuskiego
Żagań
Nie zlokalizowany
dotąd, wymieniany w 1202 roku gród kasztelański w Żaganiu położony był gdzieś w
pobliżu obecnej wsi Stary Żagań. Tam też powstała osada targowa, a związany z
nią romański kościółek z pierwszej połowy XII wieku zachował się do dziś.
Jeszcze w XII stuleciu targ przeniesiony został bliżej przeprawy przez Bóbr.
Przedlokacyjna osada położona była w paśmie zbieżnym z ulicą II Armii. Związany
z nią kościół usytuowany był w tym samym miejscu co obecny Wniebowzięcia NMP. W
pierwszej połowie XIII wieku nastąpiła lokacja przestrzenna Żagania, w wyniku
której otrzymał on regularny plan z czworobocznym rynkiem w centrum. Pod koniec
tego stulecia miasto zostało powiększone i otrzymało drugi rynek (pl.
Słowiański) z siecią związanych z nim ulic oraz otoczony murami i fosą. W
obrębie obwarowań znalazły się klasztory augustianów i franciszkanów a także
zamek książęcy. W średniowiecznych fortyfikacjach tkwił Żagań do XIX wieku.
Już od XIV wieku pracowały słynne żagańskie kuźnice, produkujące żelazo z
występującej w okolicy rudy darniowej. W wydanym na przełomie XVI i XVII wieku
poemacie "Officyna Ferraria abo huta y warsztat z kuźniami szlachetnego dzieła
żelaznego" Walenty Rożdzieński pisze także o żagańskim kopalnictwie. Ostatnia
wojna i jej skutki uszczupliły mocno zabytkowe zasoby Żagania. Duży rejestr
strat dotyczy głównie architektury mieszkalnej. Dotkliwość szkód jest tym
większa, że nie ogranicza się do ubytków w zespole stylowej zabudowy. Zatarciu
uległo także pierwotne rozplanowanie miasta, o co gorsza w rażący sposób
okaleczony został staromiejski układ przestrzenny. Stało się tak wskutek
zlokalizowania na terenie zabytkowego ośrodka tandetnego architektonicznie,
zunifikowanego w formie współczesnego budownictwa mieszkaniowego, posadowionego
kolizyjnie wobec historycznych ciągów komunikacyjnych i tradycyjnych linii
zabudowy. Mimo takiego stanu rzeczy Żagań należy do najciekawszych pod względem
zabytkowym miast na terenie Dolnego Śląska. Decyduje o tym wysoka ranga
artystycznych ocalałych obiektów architektury monumentalnej, przede wszystkim
rozległego założenia pałacowego, zespołu poaugustiańskiego i dawnego zespołu
franciszkańsko-jezuickiego.
W przestrzeni architektonicznej miasta zaznaczyła się fundacyjna działalność
Doroty Talleyrand, władającej książęcymi dobrami w latach 1842-1862. Za czasów
Doroty dwór żagański stał się jednym z najbardziej znaczących centrów kulturowy
w Europie. Księżna rozwijała równocześnie wcale nie powszechną w tamtych czasach
działalność charytatywną, której pomnikiem jest zbudowany w 1848 roku szpital,
do dziś pełniący te funkcję. Szpital i powstały wraz z nim kościół św. Krzyża
wkomponowane zostały w kompleks wielkiego założenia parkowego. Mimo, że od
czasów fundacji upłynęło blisko półtora wieku, taka lokalizacja nie odbiega swą
nowoczesnością od dzisiejszych wymagań. Jeśli chodzi o powstałe staraniem Doroty
wielkie założenie parkowe, to obecnie tylko jego część, położona najbliżej
pałacu wykorzystywana jest zgodnie z pierwotnym przeznaczeniem.
Z Żaganiem związanych jest wiele wybitnych postaci ze świata kultury i sztuki.
Wśród architektów, rzeźbiarzy i malarzy wymienić trzeba takich mistrzów jak:
Antonio Porta, Stefan Spinetti, Marcin Franz Młodszy, Oskar Teichert, Chrystian
Walenty Schultze, Jerzy Wilhelm Neunhertz, Józef Grassi, Antoni Graff. W latach
1628-1630 mieszkał w Żaganiu słynny astronom Jan Kepler. Tutaj napisał jedną ze
swych przełomowych dla nauki dzieł. W czasie wojen napoleońskich przebywał też
Hennry Beyle, znany później po pseudonimem Sthendal znany pisarz francuski. Na
zaproszenie Doroty Talleyrand dwukrotnie przebywał w Żaganiu Franciszek Liszt.
Źródło:
Lubuski Wojewódzki Konserwator Zabytków
Śląsk - Dolny Śląsk - Schlesien - Niederschlesien - Silesia - Zabytki Dolnego Śląska
Będę wdzięczny za wszelkie informacje o historii miejscowości, ciekawych miejscach oraz za skany archiwalnych widokówek lub zdjęć.
Wenn Sie weitere Bilder oder Ortsbeschreibungen zu dem oben gezeigten Ort haben sollten, wäre ich Ihnen über eine Kopie oder einen Scan sehr dankbar.
Tomasz Mietlicki e-mail - itkkm@o2.pl