Dolny Śląsk - dziedzictwo przeszłości utrwalone w zabytkach
Niederschlesien - die Erbschaft der Vergangenheit in Denkmälern verewigt
Lower Silesia - inheritance of the past in remains
Żagań
vor 1945 Sagan - Kreis Sprottau
Autor fotografii Eckhard Huth z Drezna.
Archiwalne widokówki i zdjęcia
Historische Ansichtskarten und Fotos
Friedrich Bernhard Werner - Schlesische Bethäuser. Reprint von 1748 - 1752.
Piękna Dolina - Schönthal, obecnie część Żagania.
Panorama miasta na jednostronnej plakiecie noworocznej według Grundmanna i K. Schaletzke; odlew wykonany w Hucie Pauliny w Nowej Soli, z tyłu nazwiska autorów oraz sygnatura Huty, napis: GLÜCK AUF 1931 SAGAN.
Żagań - Pałac
Położony jest na południowo-wschodnim obrzeżu starego miasta, około 200 m od pl. 
Słowiańskiego. Na południe i wschód od pałacu płynie Bóbr, po obu stronach 
którego rozciąga się rozległy park krajobrazowy. Na wschodnim krańcu parku 
usytuowane są budowle fundacji książęcej – szpital i kościół św. Krzyża. W 
pałacu mieszczą się dom kultury, biblioteka miejska oraz wiele innych instytucji 
i firm.
Barokowy pałac stoi na zrębach średniowiecznego zamku księcia Konrada II. Budowę 
barokowej rezydencji rozpoczęto niedługo po nabyciu księstwa żagańskiego w 1627 
roku przez Albrechta Wallensteina, dowódcę wojsk cesarskich w wojnie 
trzydziestoletniej. Wskutek tragicznej śmierci fundatora w 1634 roku prace 
zostały przerwane. W 1642 roku cesarz sprzedał księstwo żagańskie czeskiemu 
wielmoży, Wacławowi Lobkowicowi, który 24 lata później podjął dalszą budowę 
pałacu według nowego projektu Antonia della Porty. Realizację zadania, 
kontynuowanego przez następcę Wacława – Ferdynanda Lobkowica, zakończono w 1793 
roku. W 1786 roku księstwo kupił książę Kurlandii Piotr Biron, po którym 
dziedziczyły je jego córki. Za czasów najmłodszej z nich Doroty 
Talleyrand-Perigord (1842-1862) rozebrano południowe, parawanowe skrzydło pałacu 
i zbudowano tam reprezentacyjny podjazd i oranżerię. Na nowo urządzonych zostało 
wiele wnętrz, a założony przez Wallensteina park został przekształcony w duchu 
romantyzmu i powiększony. Do tego zadania księżna Dorota zaangażowała wybitnego 
architekta, Fryderyka Teicherta.
Pałac założony jest na planie trzech skrzydeł z prostokątnym dziedzińcem 
otwartym na park, od północy i zachodu ujęty głęboką osuszoną fosą. Wysoka 
suterena sprawia, że piętrowa budowla wygląda na trzykondygnacyjną. Środkowe 
skrzydło nakrywa dach dwuspadowy, a skrzydła boczne – trzyspadowe. Elewacje, 
bogate w detal architektoniczny, w partii sutereny boniowane, wyżej artykułowane 
rozmieszczonymi między osiami okien pilastrami, zwieńczonymi w poziomie 
belkowania zróżnicowanymi plastycznie maszkaronami, obecnymi także w kluczach 
obramień okiennych. Na osiach fasady i elewacji zachodniej znajdują się wjazdy 
na dziedziniec, ujęte kamiennymi portalami, poprzedzone przerzuconymi arkadowo 
nad fosą pomostami. Elewacje od strony dziedzińca ukształtowane podobnie. W 
jednotraktowym układzie wnętrz komunikację poziomą zapewnia korytarz od strony 
dziedzińca, a pionową dwie klatki schodowe obok przejazdów. Wnętrza sutereny, 
korytarzy oraz części pomieszczeń parteru przekryte są sklepieniami kolebkowymi 
i krzyżowymi. Kilka sal na piętrze, w tym teatralną, zdobią sztukaterie na 
stropach, z lat 1792-1796, przypisywane Ch.W. Schultzemu.
Po II wojnie światowej opuszczony przez wiele lat pałac uległ zdewastowaniu. W 
latach 1965-1983 został odbudowany. Adaptacja zabytku łączyła się z szerokim 
programem prac konserwatorskich i restauracyjnych. Mimo braku programowych badań 
architektonicznych, w trakcie prowadzonych robót budowlanych dokonano szeregu 
odkryć, w tym reliktów średniowiecznego zamku, fundamentów czwartego skrzydła 
pałacu, rozebranego w XIX wieku i resztek dwu narożnych bastei z zarzuconego 
projektu z czasów Wallensteina. W 1958 roku opracowana została dokumentacja 
naukowo-historyczna pałacu, autorstwa M. Kutznera. Obecnie planuje się adaptację 
obiektu na cele hotelowo-konferencyjno-kulturalne.
Stanisław Kowalski
Źródło:
"Zamki, dwory i pałace województwa lubuskiego"
Żagań - Kościół 
św. Piotra i Pawła
Historia kościoła sięga 1272 roku, kiedy to książę Konrad Garbaty sprowadził do 
Żagania zakon franciszkanów. W niewiele lat później wybudowali oni niedaleko 
murów miejskich kościół i klasztor. Niecałe 200 lat cieszyła się świątynia 
spokojem, w 1485 roku została odbudowany po pożarze. W 1539 roku przeszła w ręce 
gminy ewangelickiej. Wówczas, w związku z inną formą liturgii, część wyposażenia 
została sprzedaniu lub uległa zniszczeniu.
Na początku XVII wieku, w 1604 roku dobudowano wieżę do fasady zachodniej, a 
wnętrze otrzymało empory. W tym czasie zmianie uległy także gotyckie okna, które 
skrócono poprzez częściowe zamurowanie od dołu. W 1632 roku książę Wallenstein 
sprowadził do Żagania zakon jezuitów. Od tego czasu, z przerwą w latach 
1635-1652, kiedy znowu dysponowali nim ewangelicy, kościół i klasztor stanowił 
własność zakonu. Jezuici przebudowali wieżę w duchu klasycystycznym. Po kasacie 
zakonu w 1810 roku użytkowany był przez katolików. Pomimo pożarów i przebudów 
bryła kościoła zachowała gotycki charakter z początku XIV wieku. Generalnie 
kamienne elewacje przepruwają duże, zamknięte ostrołucznie okna, wypełnione 
gotyckimi maswerkami, osadzone w szerokich rozglifieniach. Wnętrze zamykają XVI 
wieczne sklepienia; w nawie sieciowe, w prezbiterium kryształowe. Wyposażenie 
wnętrza złożone z ołtarza, rzeźb, ambony pochodzi z baroku i powstało po 1730 
roku.
Źródło - Lubuski Wojewódzki Konserwator Zabytków
Żagań - zespół 
poklasztorny augustianów
Zespół poklasztorny augustianów (pl. Klasztorny 2)
Opactwo augustianów, przeniesione przez księcia Przemka z Nowogrodu 
Bobrzańskiego, istniało w Żaganiu od 1284 do kasaty w 1810, spełniając doniosłą 
funkcję cywilizacyjną i kulturową na terenie księstwa. Mimo wielokrotnych 
zniszczeń powodowanych wojnami i pożarami, klasztor odbudowywany był i 
powiększany w okresie gotyku, renesansu i baroku. Architektonicznymi członami 
zespołu są:
Kościół parafialny pw. Wniebowzięcia NMP
Pierwotnie był tu 
kościół związany z osadą targową. Po lokacji miasta wzniesiono na jego miejscu 
farę, najpewniej trójnawową bazylikę, którą w 1284 otrzymali augustianie wraz z 
funkcją probostwa. Po 1333, kiedy opactwo uzyskało gwarancję materialnego 
wsparcia samorządu, podjęto pracę nad rozbudową świątyni, wznosząc najpierw 
gotyckie prezbiterium, a w 2. poł. XIV w. trójnawową halę z wieżą. Po 
zniszczeniach przez pożary w 1472 i 1486 kościół odbudowano, przedłużając korpus 
w kierunku zachodnim, podwyższając nawę główną i przekrywając wnętrza, łącznie z 
prezbiterium sklepieniami. W 1602 elewację zachodnią wzbogacono o dostawiony 
krużganek z loggią. Przebudowa kościoła po pożarze w 1730 w architekturze 
zewnętrznej zaznaczyła się przekształceniem okien i dachów nad korpusem i wieżą, 
a we wnętrzu barokowym wystrojem. Projektantem przebudowy był Karol Marcin 
Frantz, prace budowlane prowadził Johann G. Bober ze Świdnicy, zaś wystrój 
malarski i rzeźbiarski wykonali artyści wrocławscy Johann Urbansky, Johann 
Haberle i Christian Konrad. Do ok. 1750 trwały prace nad wyposażeniem kościoła, 
przy udziale licznych artystów, m.in. Michaela Wilmanna, Feldera, Jeremiasa 
Knechela, Georga A. Lichtenfelsa, Jeremiego Peszki. W XIX i XX w. przeprowadzone 
były wielokrotnie remonty i renowacje kościoła, największe w latach 1848–1853, 
1946 i 1983–1988. Po 1945 liczne elementy wyposażenia poddane zostały 
konserwacji. Kościół jest orientowany, murowany z kamienia i cegły, trójnawowy w 
układzie pseudobazylikowym, pięcioprzęsłowy, z trzyprzęsłowym prezbiterium o 
prostym zamknięciu, czworoboczną wieżą wtopioną we wschodnie przęsło południowej 
nawy, zakrystią od północy, kaplicami od południa i krużgankiem od zachodu. 
Korpus kościoła i wieża nakryte są dachami mansardowymi, prezbiterium 
dwuspadowym. Z wyjątkiem zakrystii, przekrytej sklepieniem krzyżowo-żebrowym, 
wszystkie wnętrza mają sklepienia gwiaździste, a nawa południowa sieciowe. 
Elewacje, oskarpowane, przeprute są szerokimi oknami barokowymi, a fasadę 
wieńczy późnogotycki szczyt schodkowy, rozczłonkowany blendami w pięciu pasmach. 
Ozdobą fasady jest renesansowy krużganek z przeszkloną loggią i wejściem do 
przedsionka, ujętym bogatą oprawą plastyczną. Zbarokizowane wnętrze kościoła 
posiada bogaty wystrój malarsko-rzeźbiarski. Górne partie nawy głównej ożywione 
są malowanymi iluzorycznie oknami i płaskorzeźbionymi parapetami, na których 
„siedzą” rzeźbione figurki aniołków. Nawę północną zdobi, idąca od chóru 
muzycznego przez całą długość, spłycona empora z ażurową balustradą. Jej 
kontynuacją w przestrzeni prezbiterium jest stiukowa, marmuryzowana, wklęsło 
wypukła balustrada empory. W wyposażeniu świątyni z XVII–XVIII w. czołowymi 
dziełami są ołtarz główny i stalle. Świetnie prezentuje się również chór 
muzyczny z lożą opata na stiukowych kolumnach, ufundowaną w 1740 przez opata 
Riehla. Jego staraniem powstały również (1745) balustrada chóru i prospekt 
organowy. Z okresu wcześniejszego pochodzi gotycki sarkofag księcia Henryka IV i 
renesansowy ołtarz Trójcy Świętej.
Dawny klasztor
Badania 
architektoniczne, przeprowadzone w 1999 przez Antoniego Kąsinowskiego, określiły 
etapy budowy klasztoru. Do kon. XIV w. powstały podstawowe dla konwentu obiekty, 
scalone w następnym stuleciu wokół wirydarza, przylegającego do północnej nawy 
kościoła. Najstarsze skrzydło wschodnie przebudowano w pocz. XV w. powiększając 
je o ryzalit mieszczący kaplicę św. Anny i bibliotekę nad nią. Po pożarze w 1730 
klasztor rozbudowano o ryzality od zachodu i nadano wygląd barokowy. Po 
sekularyzacji pozostała tu plebania i urządzono katolicką szkołę realną. Od 1945 
obiekt mieści plebanię. Trójskrzydłowe założenie z ryzalitami jest 
dwukondygnacyjne, nakryte dachami dwuspadowymi. W znacznej części pomieszczeń 
znajdują się sklepienia krzyżowo-żebrowe i krzyżowe. W korytarzu skrzydła 
wschodniego zachowała się polichromia gotycka i barokowa, a w skrzydle północnym 
malowidła z ok. 1740 o motywach architektonicznych z plecionymi portretami 52. 
opatów konwentu. Pierwotny kościół parafialny, przejęty przez augustianów, 
został wzniesiony na stoku, położonego od północy urwiska. Część najstarszych 
budynków klasztoru zlokalizowana była w znacznym obniżeniu za urwiskiem, co 
stwarzało wiele niedogodności w komunikacji wewnętrznej. Po pożarach zespołu w 
1472 i 1486, wykorzystując gruzy i nawożąc ziemię, zniwelowano nierówności 
terenu. W ten sposób parterowe partie wielu obiektów klasztornych, w tym 
kapitularz, dom opata, refektarze letni i zimowy, fraternia, znalazły się w 
poziomie piwnic. Zachowane w dobrym stanie, niewykorzystywane, murowane są z 
kamienia i przesklepione kamiennym budulcem. Znajdują się pod północnym i 
zachodnim skrzydłem klasztoru, częściowo także pod dziedzińcem, obok kancelarii 
parafialnej. Biblioteka klasztorna, mieszcząca się na piętrze skrzydła 
wschodniego, składa się z dwóch pomieszczeń, przekrytych spłaszczonymi kopułami 
ozdobionymi freskami Georga Wilhelma Neunhertza. W wielkich kompozycjach artysta 
przedstawił alegorię Kościoła Zwycięskiego oraz adorację Świętej Trójcy przez 
kanoników reguły św. Augustyna. W wyposażeniu biblioteki, oprócz zdobionych 
snycersko, stylowych regałów, znajdują się dwa globusy z ok. 1640 – ziemi i 
gwiazdozbioru. Żagańska biblioteka klasztorna od XV w. należała do 
najznamienitszych na Śląsku. Znane było tutejsze skryptorium, w którym pracowali 
wybitni iluminatorzy – Henryk z Gubina i Marcin z Roudnic. Po sekularyzacji 
najcenniejsze dzieła biblioteki, w tym kronika klasztoru, inkunabuły i 
starodruki przejęła Biblioteka Uniwersytecka we Wrocławiu, gdzie szczęśliwie 
przetrwały. Znaczna część księgozbioru znajduje się w Biblotece Wojewódzkiej w 
Zielonej Górze, jako depozyt. W sąsiedztwie biblioteki znajduje się obszerna 
empora, otwarta arkadowo do prezbiterium. Pierwotnie służyła, jako chór zakonny. 
W 1985 urządzono w niej ekspozycję muzealną, prezentującą wycofane z 
użytkowania, pochodzące z zespołu klasztornego dzieła sztuki – obrazy, rzeźby, 
przedmioty rzemiosła artystycznego, paramenty liturgiczne oraz dokumenty i 
książki, m.in. „Obiecadło” – elementarz nauki dla dzieci polskich, wydrukowany w 
Żaganiu z inicjatywy opata Ignacego Felbigera (1758 – 1778), napisany przez 
tutejszego augustianina, Stanisława Rechocińskiego. 
Dawna szkoła nowicjatu i konwikt, obecnie hotel PTTK
Obiekty 
wzniesiono w latach 1740–1758 przez scalenie różnych budynków, w tym 
renesansowego pałacu opatów. Po 1810 mieściły się tu różne instytucje państwowe 
a następnie więzienie. Opuszczony po 1945, w latach 1972–1975 został odbudowany. 
Barokowa budowla, przyległa wschodnim krańcem do klasztoru, posadowiona 
zewnętrzną stroną na murach obronnych, zamyka od północy i zachodu wielki 
dziedziniec klasztorny. Założona jest na wydłużonym, nieregularnym planie, 
półtoratraktowa, piętrowa, nakryta dachem dwuspadowym, rozdzielonym wieżą na dwa 
segmenty. Pomieszczenia parteru mają sklepienia krzyżowe i kolebkowe, w dawnym 
pałacu opatów wsparte pośrodku na filarze. Lokal na piętrze wieży zdobią 
rokokowe malowidła o tematyce astronomicznej. Na jednej ze ścian widnieje 
portret astronoma Johannesa Keplera, który w ostatnich latach życia mieszkał i 
pracował w Żaganiu.
Spichlerz klasztorny
Gotycki, 
zbudowany w XV w., wyremontowany w latach 1974–1975, zamyka dziedziniec 
klasztorny od południa. Jest murowany, o ceglanym licu, prostokątny w planie, 
trzykondygnacyjny, nakryty dachem dwuspadowym. Od strony dziedzińca elewację 
artykułują biegnące przez całą wysokość ostrołuczne blendy, mieszczące trzy 
kondygnacje, zamkniętych ostrym łukiem okienek.
Pomnik wotywny
Usytuowany obok 
prezbiterium od strony południowej, wzniesiony został z fundacji opactwa w 1709, 
w intencji ochrony przed plagami zarazy, pożarów, głodu i wojny. Posadowionemu 
na postumencie posągowi Marii, towarzyszą figury świętych – Augustyna, Jadwigi, 
Floriana i Rocha, ustawione w narożach czworobocznej balustrady otaczającej 
główną statuę.
Stanisław Kowalski
Źródło:
Zabytki Architektury Województwa Lubuskiego
Żagań
Nie zlokalizowany 
dotąd, wymieniany w 1202 roku gród kasztelański w Żaganiu położony był gdzieś w 
pobliżu obecnej wsi Stary Żagań. Tam też powstała osada targowa, a związany z 
nią romański kościółek z pierwszej połowy XII wieku zachował się do dziś. 
Jeszcze w XII stuleciu targ przeniesiony został bliżej przeprawy przez Bóbr. 
Przedlokacyjna osada położona była w paśmie zbieżnym z ulicą II Armii. Związany 
z nią kościół usytuowany był w tym samym miejscu co obecny Wniebowzięcia NMP. W 
pierwszej połowie XIII wieku nastąpiła lokacja przestrzenna Żagania, w wyniku 
której otrzymał on regularny plan z czworobocznym rynkiem w centrum. Pod koniec 
tego stulecia miasto zostało powiększone i otrzymało drugi rynek (pl. 
Słowiański) z siecią związanych z nim ulic oraz otoczony murami i fosą. W 
obrębie obwarowań znalazły się klasztory augustianów i franciszkanów a także 
zamek książęcy. W średniowiecznych fortyfikacjach tkwił Żagań do XIX wieku.
Już od XIV wieku pracowały słynne żagańskie kuźnice, produkujące żelazo z 
występującej w okolicy rudy darniowej. W wydanym na przełomie XVI i XVII wieku 
poemacie "Officyna Ferraria abo huta y warsztat z kuźniami szlachetnego dzieła 
żelaznego" Walenty Rożdzieński pisze także o żagańskim kopalnictwie. Ostatnia 
wojna i jej skutki uszczupliły mocno zabytkowe zasoby Żagania. Duży rejestr 
strat dotyczy głównie architektury mieszkalnej. Dotkliwość szkód jest tym 
większa, że nie ogranicza się do ubytków w zespole stylowej zabudowy. Zatarciu 
uległo także pierwotne rozplanowanie miasta, o co gorsza w rażący sposób 
okaleczony został staromiejski układ przestrzenny. Stało się tak wskutek 
zlokalizowania na terenie zabytkowego ośrodka tandetnego architektonicznie, 
zunifikowanego w formie współczesnego budownictwa mieszkaniowego, posadowionego 
kolizyjnie wobec historycznych ciągów komunikacyjnych i tradycyjnych linii 
zabudowy. Mimo takiego stanu rzeczy Żagań należy do najciekawszych pod względem 
zabytkowym miast na terenie Dolnego Śląska. Decyduje o tym wysoka ranga 
artystycznych ocalałych obiektów architektury monumentalnej, przede wszystkim 
rozległego założenia pałacowego, zespołu poaugustiańskiego i dawnego zespołu 
franciszkańsko-jezuickiego.
W przestrzeni architektonicznej miasta zaznaczyła się fundacyjna działalność 
Doroty Talleyrand, władającej książęcymi dobrami w latach 1842-1862. Za czasów 
Doroty dwór żagański stał się jednym z najbardziej znaczących centrów kulturowy 
w Europie. Księżna rozwijała równocześnie wcale nie powszechną w tamtych czasach 
działalność charytatywną, której pomnikiem jest zbudowany w 1848 roku szpital, 
do dziś pełniący te funkcję. Szpital i powstały wraz z nim kościół św. Krzyża 
wkomponowane zostały w kompleks wielkiego założenia parkowego. Mimo, że od 
czasów fundacji upłynęło blisko półtora wieku, taka lokalizacja nie odbiega swą 
nowoczesnością od dzisiejszych wymagań. Jeśli chodzi o powstałe staraniem Doroty 
wielkie założenie parkowe, to obecnie tylko jego część, położona najbliżej 
pałacu wykorzystywana jest zgodnie z pierwotnym przeznaczeniem.
Z Żaganiem związanych jest wiele wybitnych postaci ze świata kultury i sztuki. 
Wśród architektów, rzeźbiarzy i malarzy wymienić trzeba takich mistrzów jak: 
Antonio Porta, Stefan Spinetti, Marcin Franz Młodszy, Oskar Teichert, Chrystian 
Walenty Schultze, Jerzy Wilhelm Neunhertz, Józef Grassi, Antoni Graff. W latach 
1628-1630 mieszkał w Żaganiu słynny astronom Jan Kepler. Tutaj napisał jedną ze 
swych przełomowych dla nauki dzieł. W czasie wojen napoleońskich przebywał też 
Hennry Beyle, znany później po pseudonimem Sthendal znany pisarz francuski. Na 
zaproszenie Doroty Talleyrand dwukrotnie przebywał w Żaganiu Franciszek Liszt.
Źródło:
Lubuski Wojewódzki Konserwator Zabytków
Śląsk - Dolny Śląsk - Schlesien - Niederschlesien - Silesia - Zabytki Dolnego Śląska
Będę wdzięczny za wszelkie informacje o historii miejscowości, ciekawych miejscach oraz za skany archiwalnych widokówek lub zdjęć.
Wenn Sie weitere Bilder oder Ortsbeschreibungen zu dem oben gezeigten Ort haben sollten, wäre ich Ihnen über eine Kopie oder einen Scan sehr dankbar.
Tomasz Mietlicki e-mail - itkkm@o2.pl