Dolny Śląsk - dziedzictwo przeszłości utrwalone w zabytkach
Niederschlesien - die Erbschaft der Vergangenheit in Denkmälern verewigt
Lower Silesia - inheritance of the past in remains
Radziechów - powiat złotoryjski
vor 1945 Märzdorf - Kreis Goldberg
Kościół p.w. Nawiedzenia NMP oraz jego otoczenie.
Zabudowa mieszkalno - gospodarcza dawnego majątku.
Kościół p.w. Nawiedzenia NMP, drzwi wejściowe, drewniany krzyż oraz płyta nagrobna o treści:
Die Liebe trauernder Geschwister setzte dieses Denkma der am 19 April 1847 hier vorstorbener Fröulein Henriette von Siegroth Geboren zu Gosler den 22 Januar 1787 Sanft ruhe ihre Asche!
Zabudowa mieszkalno - gospodarcza dawnego majątku.
Stary młyn w ruinie.
Sala gimnastyczna czyli dawny kościół ewangelicki oraz pozostałości niemieckich pochówków na cmentarzu.
Autor fotografii Eckhard Huth z Drezna.
Autor fotografii Tadeusz Berestecki.
Dawny obiekt szkolno - sportowy (Sporthalle), posiadał pierwotnie 18 pokoi lekcyjnych i dużą salę gimnastyczną. Fundatorem obiektu był Erik Ernst Schwabach właściciel tutejszego majątku. Podczas I wojny światowej mieścił się w obiekcie szpital wojskowy - lazaret. W latach II wojny światowej w budynku mieściła się wytwórnia nart na potrzeby wojskowe. Po usunięciu maszyn po 1945 roku został oddany do użytku publicznego a w sali odbywały się zabawy i przyjęcia weselne, budynek obsługiwało także kino objazdowe czyli pełnił funkcję sali wiejskiej. Później w rękach prywatnych a obecnie nieużytkowany popadł w nieodwracalną ruinę.
Popadający w ruinę dawny obiekt szkolno - sportowy (Sporthalle).
Kościół ewangelicki został przerobiony na szkolną salę gimnastyczną.
Dzwon na wieży kościoła.
Autor fotografii Zofia Kozubska.
Fragment z opracowania - PLAN ODNOWY MIEJSCOWOŚCI RADZIECHÓW
POŁOŻONEJ W GMINIE
WIEJSKIEJ ZAGRODNO
NA DOLNYM ŚLĄSKU
Położenie,
przynależność administracyjna, zaludnienie Radziechów – wieś położona w
województwie dolnoslaskim, w powiecie złotoryjskim, w gminie Zagrodno, przy jej
północno-zachodniej granicy. Pod względem geograficznym wieś usytuowana jest na
obszarze mezoregionu Wysoczyzny Chojnowskiej w obrębie makroregionu Niziny
Śląsko – Łużyckiej. Wraz z miejscowościami: Łukaszów, Grodziec, Jadwisin,
Modlikowice, Olszanica, Brochocin, Uniejowice, Wojciechów i Zagrodno tworzą
wspólnotę samorządową Gminy Zagrodno. Do miejscowości przynależy 1 264,42 ha
gruntów. Miejscowość ma charakter rolniczy, zamieszkuje ja obecnie 551 osób.
Dogodne położenie miejscowości w pobliżu autostrady A-4 oraz jej walory
kulturowe i przyrodnicze stanowią o jej atrakcyjności zarówno inwestycyjnej jak
i
turystycznej.
Historia
miejscowości
We wczesnym średniowieczu w okolicach wsi rozciągały sie siedziby Bobrzan i
Trzebowian, a około 990 roku tereny te znalazły sie w granicach państwa
polskiego, przyłączone przez Mieszka I wraz z całym Śląskiem. Od XIII wieku
teren wsi był częścią Ksiestwa Legnickiego. Po raz pierwszy wieś pojawia sie w
źródłach pisanych, w 1305 roku pod nazwa Martini villa, co dosłownie oznacza
Wieś Marcina. Później funkcjonował jako Mertinsdorf, co z biegiem lat
doprowadziło do utworzenia nazwy wsi funkcjonującej aż do końca II Wojny
Światowej, tj.: Märzdorf. Radziechów posiadał dwa kościoły. Pierwszy z nich
został zbudowany w 1400 roku, jako fundacja rycerza Johanna von Stewitz, na
która zezwolił ówczesny król Dolnego Śląska, Wacław. Jako budowla nie przetrwał
do naszych czasów, na jego miejscu w początkach XVI wieku powstał nowy,
jednonawowy budynek. Drugi kościół, ewangelicki wybudowano z dochodów
właścicieli XVIII-wiecznego Radziechowa. Mieszkańcy zaoferowali prace własnych
rak i zaprzęgi. Mieszkańcy okolicznych wsi również pomagali przy budowie. Liczne
prezenty ułatwiły wyposażenie wnętrza kościoła. Dnia 1 grudnia 1799 roku
poświecono ewangelicka świątynię. Pod posadzka kościoła spoczęła fundatorka
kościoła oraz inni członkowie rodziny von Schickfus. Dwaj pastorzy wybrali sobie
na miejsce wiecznego spoczynku plac przed wejściem do kościoła. Obecnie kościół
ewangelicki został przerobiony na szkolna salę gimnastyczna. W Radziechowie
istniał pałac, niestety obecnie jest w całkowitej ruinie (zachowały się jedynie
sklepienia piwnic). Został wzniesiony najprawdopodobniej w XVI wieku, na co
wskazuje zachowany jeszcze w początkach lat 70-tych portal i elementy
architektoniczne. Domyślać sie możemy, że być może powstał na miejscu
wcześniejszej siedziby szlacheckiej, związanej z rodzina Stewitzów,
średniowiecznych panów Radziechowa. Pałac został przebudowany na początku lat
60-tych XIX wieku. W okresie wojny trzydziestoletniej, w pierwszej połowie XVII
wieku wieś została doszczętnie zniszczona a ludność wymordowana. Do roku 1933
majątek radziechowski wraz z folwarkiem był własnością Erika Ernsta Schwabacha.
Schwabach był wydawca tzw. „Białych Zeszytów” – czasopisma, w którym publikował
m.in. Franz Kafka. W roku 1913 wybudowano we wsi hale sportowa. Jej fundatorem
był Erik Ernst Schwabach. Podczas I Wojny Światowej funkcjonował w niej lazaret.
Obecnie budynek jest własnością prywatna i znajduje sie w ruinie. Po II wojnie
światowej do wsi przybyli przesiedleńcy z dwóch wsi: Huta Nowa powiat Buczacz
województwo Tarnopolskie i Tenetniki powiat Stanisławowski. W latach 70-80
rozwój wsi został zahamowany, ponieważ na jej terenie miał powstać zalew wody
pitnej na Skorze.
Autor tekstu Mariusz Łesiuk.
Przestrzenna
struktura miejscowości
Radziechów to wieś, która powstała poprzez polaczenie trzech osad. Dolna,
wschodnia cześć wsi, dawna nazwa Märzdorf, górna, zachodnia cześć to Muszczyna
dawniej Moschendorf oraz przysiółek, tzw. kolonia - Grzedna dawniej Bächelsdorf.
Wieś w większości ma zagrodowa, zabudowę rozproszona z wyraźnym podziałem na
trzy części. Główna cześć wsi, z dominantą krajobrazową jaką jest kościół
znajduje sie w Radziechowie Dolnym. Tam też znajduje sie zespół folwarczny z
ruinami pałacu. Wyróżniającym czynnikiem krajobrazowym jest duża różnica
wysokości – 60 m. miedzy najwyższym a najniższym punktem we wsi.
Archiwalne widokówki i zdjęcia
Historische Ansichtskarten und Fotos
Archiwalne wizerunki wnętrza nieistniejącego pałacu w Radziechowie udostępnił Zbigniew Zajchowski z Elbląga.
Informacje ze strony - http://kulturportal-west-ost.eu/
Schwabach, Erik-Ernst (Ernst Sylvester)
Schriftsteller, Publizist, Herausgeber, Mäzen
* 1891, 24.01.
Kronstadt/Siebenbürgen
† 1938, 04.04.
London
Sein Leben gehörte Genüssen aller Art, besonders den literarischen. Er nahm teil
an wichtigen Entwicklungen der expressionistischen Literatur, – sein
Mäzenatentum ermöglichte erst eine Reihe bedeutender verlegerischer Unternehmen
und Unternehmungen. Und doch ist der Name Erik-Ernst Schwabach so sehr in
Vergessenheit geraten, daß er nicht einmal in den einschlägigen Lexika zu finden
ist.
Die Biographie Erik-Ernst Schwabachs ist nur bruchstückhaft bekannt. Er war ein
Sproß der Bankiersfamilie Schwabach, die verwandtschaftlich und wirtschaftlich
mit der Familie und Privatbank Samuel von Bleichröders verbunden war, – einer
Dynastie, die ihre europäische Bedeutung nicht zuletzt der Zusammenarbeit mit
Bismarck verdankte. Schwabachs Vater Paul stand seit 1896 an der Spitze der
Bank. Dieser Welt der Wirtschaft und Finanzen fühlte sich Erik-Ernst Schwabach
wohl primär aufgrund des ererbten Familienvermögens zugehörig, welches ihm ein
unbeschwertes Leben erlaubte. Das schlesische Schloß Märzdorf, bei Haynau,
nordwestlich von Liegnitz gelegen, und seine Berliner Wohnung in der
Tiergartenstraße boten ihm wechselnde Aufenthaltsorte.
In Berlin wurde Schwabach in die Künstlerkreise der 20er Jahre eingeführt, die
einerseits die modische Attitüde der Reichen, Literatur als Zeitvertreib zu
betrachten, verpönten, die aber andererseits Schwabach als Förderer ihrer
Aktionen zu gewinnen suchten. Schwabachs Begeisterungsfähigkeit für Neues und
Unbekanntes und seine unmittelbare finanzielle Hilfsbereitschaft wirkten auf
Künstler und Schriftstellerwie ein Magnet. Erst später kam Schwabach
resignierend zu der bitteren Einsicht: „Denen liegt an meinem Geld mehr als an
mir.“
Zu seinen bedeutenden, teils bis heute nachwirkenden Taten zählen die Stiftung
des Fontane-Preises und die Herausgabe der Weißen Blätter. Der Literaturpreis
sollte die damals wenig gewürdigten Erzähler fördern und wurde bis 2004
verliehen. Die Weißen Blätter profilierten sich unter einflußreichen
Mitarbeitern Franz Blei und René Schickele zur bedeutendsten expressionistischen
Zeitschrift – wobei Schwabach als Herausgeber repräsentierte und finanzierte,
jedoch kaum konzeptionelle Betreuung zu leisten vermochte.
Schwabachs eigene schriftstellerische Entwicklung changiert seinem unsteten
Leben entsprechend zwischen den Stilen und Inhalten. Sein Werk spannt einen
Bogen von dramatischen Einaktern, Novellen und Romanen (vor allem in den 20er
Jahren) bis hin zu Essays, Rezensionen und Rundfunkberichten (vor allem in den
30er Jahren). Ins allgemeine gewendet thematisiert sein literarisches Schaffen
Widersprüche in Alltagssituationen. Der käufliche Dichter und der berechnende
Liebhaber sind darin ebenso typische Figuren wie der uneigennützige Gönner. Die
Handlungsführung, oftmals von magisch-okkulten Elementen begleitet, verläuft
einfalls- und spannungsreich. Dabei liest sich sein Werk fast autobiographisch,
wenn es beispielsweise in der Novelle Peter von Pier, der Prophet heißt: „Es
lebte in der gleichen Stadt ein Jüngling namens Valerius, den sein Reichtum nur
freigebiger und liebenswürdiger machte, und der, obwohl er sich Schmarotzer und
Beutelschneider vom Halse zu halten wußte, bei allen geliebt undgeachtet war.“
Schwabach betrieb seine eigene publizistische Produktion erst nach
inflationsbedingten Vermögensverlusten intensiver. Treffsicherheit und klarer
Textaufbau kennzeichnen seinen journalistischen Stil ebenso wie ein
aussagestarker Witz, der auf realistischem Nebeneinanderstellen von
Alltäglichkeiten beruht. Es mag in einer gewissen inhaltlichen Konventionalität
und Schemenhaftigkeit begründet liegen, daß Schwabach keine führende Rolle als
Literat spielte. Die Bedeutung für seine Zeit liegt zweifellos in seinem
großzügigen Mäzenatentum. Die Zeugnisse seiner Zeitgenossen, die ebenso rar und
widersprüchlich sind wie die biographischen Dokumente, zeichnen von Erik-Ernst
Schwabach das Bild eines Mäzens, der sich in Ideen und „Späße“ hineinziehen ließ,
– eines Geldgebers scheinbar ohne kulturpolitisches Bewußtsein – des Reichen mit
der „schönen, sehr weiblichen Frau“ und dem Märchenschloß … Die Frage, inwieweit
dieses Bild eher einer Karikatur gleicht, als es dem tatsächlichen Charakter
Schwabachs nahekommt, bleibt zu klären.
Werke (Auswahl): Das Puppenspiel der Liebe, Ein Akt. Leipzig 1914. – Der
gutbezahlte Neumann, in: Franz Blei: Das Zaubertheater, Leipzig 1915, S.
107-142. – Peter von Pier, der Prophet. Leipzig 1916. – Kleine moralische
Osterbetrachtung (Essay), in: Die Literarische Welt (LW) 6 (1930), Nr. 16/17,
Beilage, S. 1. – Geburtenregelung (Aufsatz), in: LW 6 (1930), Nr. 26, S. 5-6. –
Conan Doyle (Nachruf), in: LW 6 (1930), Nr. 29/30, S. 9.
Lit.: Ingrid Bode: Die Autobiographien zur deutschen Literatur, Kunst und Musik
1900 bis 1965. Stuttgart 1966. – Wolfram Göbel: Der Kurt Wolff Verlag 1913-1930,
in: Archiv für Geschichte des Buchwesens, Bd. 15 (1975), 16 (1976), hier bes.
Sp. 666-671. – Kurt Wolff. Briefwechsel eines Verlegers 1911-1963. Hg. v.
Bernhard Zeller u. Ellen Otten. Frankfurt a.M. 1980.
Śląsk - Dolny Śląsk - Schlesien - Niederschlesien - Silesia - Zabytki Dolnego Śląska
Będę wdzięczny za wszelkie informacje o historii miejscowości, ciekawych miejscach oraz za skany archiwalnych widokówek lub zdjęć.
Wenn Sie weitere Bilder oder Ortsbeschreibungen zu dem oben gezeigten Ort haben sollten, wäre ich Ihnen über eine Kopie oder einen Scan sehr dankbar.
Tomasz Mietlicki e-mail - itkkm@o2.pl