Z Glogopedia - Internetowa Encyklopedia Ziemi Głogowskiej
Linia 7: | Linia 7: | ||
Z okresu młodzieńczych wędrówek Wernera znany jest rysunek piórkiem, przedstawiający – niezbyt wiernie widok miasta od strony wschodniej. W latach 30. Werner pracował dla wydawców augsburskich, dostarczając im rysunki będące podkładami dla rytowników. Znalazło się wśród nich również przedstawienie głogowskiego Kościoła Pokoju. W tym samym czasie wykonał dla norymberskiego wydawcy Homanna znany widok Głogowa od zachodu. Zamieszczony został na dziewiątej tablicy obejmującego 84 widoki miast śląskich dzieła SCENOGRAPHIA URBIUM SILESIAE i powtórzony w atlasie Śląska J. D. Schleuena (Berlin 1742). Nieproporcjonalnie wysokie wieże zawdzięczać należy raczej manierze sztycharza. | Z okresu młodzieńczych wędrówek Wernera znany jest rysunek piórkiem, przedstawiający – niezbyt wiernie widok miasta od strony wschodniej. W latach 30. Werner pracował dla wydawców augsburskich, dostarczając im rysunki będące podkładami dla rytowników. Znalazło się wśród nich również przedstawienie głogowskiego Kościoła Pokoju. W tym samym czasie wykonał dla norymberskiego wydawcy Homanna znany widok Głogowa od zachodu. Zamieszczony został na dziewiątej tablicy obejmującego 84 widoki miast śląskich dzieła SCENOGRAPHIA URBIUM SILESIAE i powtórzony w atlasie Śląska J. D. Schleuena (Berlin 1742). Nieproporcjonalnie wysokie wieże zawdzięczać należy raczej manierze sztycharza. | ||
- | Po zajęciu Śląska przez Prusy rysownik znalazł zatrudnienie jako oficjalny „scenograf” kamery (''Kriegs- und Domänenkammer'') we Wrocławiu. Około 1750 r. zatrzymał się w Głogowie i narysował wówczas wszystkie główne budowle oraz widoki panoramiczne miasta. Jakkolwiek prace Wernera dla kamery wrocławskiej nie dotrwały do naszych czasów, to zachowała się na szczęście przeważająca część jego obszernego (3.000 stron) opisu Śląska zawierającego około 1.400 kolorowych rysunków piórkiem. W tym dziele życia niestrudzony rysownik wykorzystał plon własnej wieloletniej pracy. Werner sporządził trzy kopie swojej topografii. Część piąta ostatniej, przeznaczonej dla kamery wrocławskiej kopii, poświęcona jest księstwu głogowskiemu. Rysownik pracował nad nią u schyłku życia, stąd pewna niedbałość kreski, co ilustruje porównanie zawartych tam widoków Głogowa od północy i zachodu z wcześniejszymi ich wersjami z lat 50. (z tzw. ''Fürstensteiner Exemplar''). Niezwykłą wartość dokumentalną mają dwa widoki panoramiczne miasta z lotu ptaka, które wyszły z ręki Wernera. Obydwa przedstawiają Głogów od strony północnej w stanie sprzed 1758 r. Oryginał jednego z nich, zamieszczony wraz z innymi reprodukcjami głogowianów Wernera w publikacji Glogau im Wandel der Zeiten, znajduje się w zbiorach Biblioteki Uniwersyteckiej we Wrocławiu. | + | Po zajęciu Śląska przez Prusy rysownik znalazł zatrudnienie jako oficjalny „scenograf” kamery (''Kriegs- und Domänenkammer'') we Wrocławiu. Około 1750 r. zatrzymał się w Głogowie i narysował wówczas wszystkie główne budowle oraz widoki panoramiczne miasta. Jakkolwiek prace Wernera dla kamery wrocławskiej nie dotrwały do naszych czasów, to zachowała się na szczęście przeważająca część jego obszernego (3.000 stron) opisu Śląska zawierającego około 1.400 kolorowych rysunków piórkiem. W tym dziele życia niestrudzony rysownik wykorzystał plon własnej wieloletniej pracy. Werner sporządził trzy kopie swojej topografii. Część piąta ostatniej, przeznaczonej dla kamery wrocławskiej kopii, poświęcona jest księstwu głogowskiemu. Rysownik pracował nad nią u schyłku życia, stąd pewna niedbałość kreski, co ilustruje porównanie zawartych tam widoków Głogowa od północy i zachodu z wcześniejszymi ich wersjami z lat 50. (z tzw. ''Fürstensteiner Exemplar''). Niezwykłą wartość dokumentalną mają dwa widoki panoramiczne miasta z lotu ptaka, które wyszły z ręki Wernera. Obydwa przedstawiają Głogów od strony północnej w stanie sprzed 1758 r. Oryginał jednego z nich, zamieszczony wraz z innymi reprodukcjami głogowianów Wernera w publikacji ''Glogau im Wandel der Zeiten'', znajduje się w zbiorach Biblioteki Uniwersyteckiej we Wrocławiu. |
<small> | <small> |
Wersja z dnia 17:02, 14 kwi 2009
Werner Friedrich Bernhard – widoki Głogowa
Śląsk byłby ubogi w historyczne widoki z XVIII w. gdyby nie Friedrich Bernhard Werner (1690-1776). Urodzony w Kamieńcu Ząbkowickim niezwykle pracowity rysownik wykonał również liczne widoki Głogowa.
Z okresu młodzieńczych wędrówek Wernera znany jest rysunek piórkiem, przedstawiający – niezbyt wiernie widok miasta od strony wschodniej. W latach 30. Werner pracował dla wydawców augsburskich, dostarczając im rysunki będące podkładami dla rytowników. Znalazło się wśród nich również przedstawienie głogowskiego Kościoła Pokoju. W tym samym czasie wykonał dla norymberskiego wydawcy Homanna znany widok Głogowa od zachodu. Zamieszczony został na dziewiątej tablicy obejmującego 84 widoki miast śląskich dzieła SCENOGRAPHIA URBIUM SILESIAE i powtórzony w atlasie Śląska J. D. Schleuena (Berlin 1742). Nieproporcjonalnie wysokie wieże zawdzięczać należy raczej manierze sztycharza.
Po zajęciu Śląska przez Prusy rysownik znalazł zatrudnienie jako oficjalny „scenograf” kamery (Kriegs- und Domänenkammer) we Wrocławiu. Około 1750 r. zatrzymał się w Głogowie i narysował wówczas wszystkie główne budowle oraz widoki panoramiczne miasta. Jakkolwiek prace Wernera dla kamery wrocławskiej nie dotrwały do naszych czasów, to zachowała się na szczęście przeważająca część jego obszernego (3.000 stron) opisu Śląska zawierającego około 1.400 kolorowych rysunków piórkiem. W tym dziele życia niestrudzony rysownik wykorzystał plon własnej wieloletniej pracy. Werner sporządził trzy kopie swojej topografii. Część piąta ostatniej, przeznaczonej dla kamery wrocławskiej kopii, poświęcona jest księstwu głogowskiemu. Rysownik pracował nad nią u schyłku życia, stąd pewna niedbałość kreski, co ilustruje porównanie zawartych tam widoków Głogowa od północy i zachodu z wcześniejszymi ich wersjami z lat 50. (z tzw. Fürstensteiner Exemplar). Niezwykłą wartość dokumentalną mają dwa widoki panoramiczne miasta z lotu ptaka, które wyszły z ręki Wernera. Obydwa przedstawiają Głogów od strony północnej w stanie sprzed 1758 r. Oryginał jednego z nich, zamieszczony wraz z innymi reprodukcjami głogowianów Wernera w publikacji Glogau im Wandel der Zeiten, znajduje się w zbiorach Biblioteki Uniwersyteckiej we Wrocławiu.
Literatura:
P. Bretschneider, Der Zeichner, Stecher und Chronist Friedrich Bernard Werner, Neustadt O/S 1929;
Glogau im Wandel der Zeiten. Głogów poprzez wieki, Würzburg 1992;
M. Morelowski, Ocalone rękopisy F. B. Wernera i ich znaczenie dla historii sztuki i kultury Śląska, Wrocław 1955;
M. Zlat, Peregrynacja czyli chrześcijańska wędrówka. Nieznany rękopis z rysunkami F. B. Wernera, „Roczniki Sztuki Śląskiej”, t. IX, 1977.
Antoni Bok [EZG z. 21, 1994 - Werner Fryderyk Bernard]