Z Glogopedia - Internetowa Encyklopedia Ziemi Głogowskiej

(Różnice między wersjami)

Marcin (Dyskusja | wkład)
(Nowa strona: Kategoria:Zagadnienia religijne =Teatr jezuicki= Jezuici, którzy przybyli do Głogowa w 1625 r., od początku położyli nacisk na nauczanie i wychowanie młodzieży. Jednym z ist...)
Następna edycja →

Aktualna wersja

Teatr jezuicki

Jezuici, którzy przybyli do Głogowa w 1625 r., od początku położyli nacisk na nauczanie i wychowanie młodzieży. Jednym z istotniejszych sposobów realizowania tych zadań był teatr. Pierwszy dramat zatytułowany Wniebowstąpienie wystawili już w 1629 r. Od 1654 r. wystawiali duże spektakle o treści religijnej. W pierwszym dziesięcioleciach sztuki wystawiane były w pomieszczeniach szkolnych, otwartych miejscach lub w wynajętych salach. Po r. 1680. starosta Bernard von Herberstein urządził na zamku zaplecze sceniczne i udostępnił je wraz z wyposażeniem jezuitom. Wystawiano tu regularnie dookoła r. 1700, a następnie najczęściej w nowo otwartej szkole - kolegium. Grano z okazji świąt kościelnych, uroczystości szkolnych i patriotycznych. Przed spektaklem rozdawano wydrukowane streszczenia lub scenariusze, a również objaśnienia dotyczące poszczególnych scen (Periochen), pisane po łacinie lub niemiecku. Dowiadujemy się z nich o 43 sztukach granych w okresie ponad stu lat. Oczywiście nie jest to pełna lista przedstawień. W realizacji spektakli brały udział wszystkie klasy kolegium od najmłodszej do najstarszej. W 1660 r. z okazji zaślubin Marii Charlotte von Pfalz-Simmern z księciem piastowskim Jerzym III z Brzegu wystawiono przedstawienie teatralne autorstwa Andreasa Gryphiusa z Głogowa, składające się z dwóch części: śpiewogry Verlibtes Gespenst (Zakochany duch) i komedii Gelibte Dornrose (Ukochana kolczasta róża).

W 1686 r. zaczęto wystawiać pierwsze przedstawienia muzyczne. Wyposażenie sceny i dekoracje były przeważnie kosztowne. Nie znamy twórców głogowskich dramatów jezuickich. Przypuszcza się, że jednym z nich był Johann Freisleben, w latach 1687-1691 proefectus rerum comicarum, a również, że Karl Regent, rektor kolegium, podczas pobytu króla Fryderyka II w Głogowie, stworzył dwie opery królewskie. Nic nie wiemy też o kompozytorach melodramatów i oper. Jako jeden z ostatnich, w teatrze jezuickim w Głogowie wystąpił aktor Konrad Ackermann, który przybył do miasta z własną trupą teatralną w 1754 roku. Literatura: W. Bein, Glogau in der deutschen Literaturgeschichte [w:] Glogau im Wandel der Zeiten - Głogów poprzez wieki, Würzburg 1993; H. Hoffmann, Die Jesuiten in Glogau, Breslau 1926; Z.F. Lec, Z przeszłości jezuitów w Głogowie w latach 1625-1776. Chronologia najważniejszych działań [w:] „Studia i materiały z dziejów z Głogowa”, 3, Głogów–Wrocław 1993.

Zbigniew Rybka [EZG z. 2, 1993 - Teatr jezuicki]