Z Glogopedia - Internetowa Encyklopedia Ziemi Głogowskiej
=Obraz wotywny kanonika L.G. („Święty Hieronim pokutujący”)=
W muzeum sztuki sakralnej przy klasztorze redemptorystów w Bardzie znajduje się cenny obraz wotywny kanonika oznaczonego monogramem „L.G.” z 1508 r. Obraz ten przed II wojną św. znajdował się w kolegiacie głogowskiej, w ołtarzu bocznym w kaplicy pw. św. Stanisława i św. Wacława. Sam ołtarz wykonany był ze stiuku przez Buriana.
Obraz powstał prawdopodobnie w 1508 r. i związany jest z ukończeniem w tym czasie epitafium jednego z kanoników głogowskich. Według śląskiego katalogu Corneliusa Müllera z XVI w. miał on pochodzić z kręgu Lucasa Cranacha Starszego. (Cranach Starszy, 1472-1553, większość życia spędził w Wittenberdze. Prowadził duży warsztat malarski, zajmował się również projektowaniem dekoracji i kostiumów. Tematyka jego prac była różnorodna, od malarstwa religijnego, poprzez sceny mitologiczne, polowań, aż do aktów kobiecych).
W części głównej obrazu namalowany jest św. Hieronim, jako postać klęczącego grzesznika, pokutującego przed ukrzyżowanym Chrystusem i bijącym się kamieniem o swoją pierś. Obok znajdują się atrybuty świętego: wiszący kapelusz kardynalski i leżący lew. (Św. Hieronim żył w latach 342-420 na terenie Dalmacji, gdzie urodził się w zamożnej rodzinie. Po przyjęciu chrześcijaństwa przebywał cztery lata na pustyni. Potem przybył do Antiochii, otrzymał święcenia kapłańskie i dokonał przekładu Pisma Świętego na język łaciński. Został zaliczony w poczet czterech wybitnych doktorów Kościoła zachodniego). Nieco z tyłu postaci św. Hieronima w prawym dolnym rogu widzimy klęczącą postać kanonika. Jest to zapewne fundator obrazu. Obok, na tle rozległego pejzażu, stoi św. Jan Ewangelista, który trzyma w lewej dłoni swój atrybut – kielich. W głębi obrazu dostrzegamy sylwetkę kościoła i fragment miasta położonego w górskich okolicach. Całość kompozycji zamknięto w górnej części obrazu wykończeniem typu otworowego z elementami maswerkowego zwieńczenia z ornamentem roślinnym. Poniżej widoczne jest putto dziecięce z trąbką. Tłem dla niego jest blask zachodzącego słońca – symbol rodzącego się lub ginącego życia.
Literatura:
T. Chrzanowski, Bardo [w:] Śląsk w zabytkach sztuki, Wrocław 1980;
Bardo Śl. – najstarsze Sanktuarium Maryjne na Dolnym Śląsku, publikacja z okazji jubileuszu 100-lecia działalności OO Redemptorystów w Polsce 1983-1984;
U. Janicka-Krzywda, Patron – atrybut – symbol, Poznań 1993;
M. Rzepińska, Siedem wieków malarstwa europejskiego, Wrocław 1986.
Józef Cwynar [EZG z. 20, 1994 - Obraz wotywny kanonika L.G.]
Obraz „Święty Hieronim pokutujący” eksponowany był, dzięki inicjatywie głogowskich redemptorystów, w czerwcu i lipcu 2008 r. w Muzeum Archeologiczno-Historycznym. Podjęte zostały starania o przekazanie w depozyt obrazu. Red.