Dolny Śląsk - dziedzictwo przeszłości utrwalone w zabytkach
Niederschlesien - die Erbschaft der Vergangenheit in Denkmälern verewigt
Lower Silesia - inheritance of the past in remains
Sądowel - powiat górowski
vor 1945 Tschistey früher Sandewalde - Kreis Guhrau
W cytowanym niżej opracowaniu Sądowel opisano łacznie z pobliskim Lechitowem.
Sądowel - Lechitów
Lechitów - Dreyhäuser, Dreihäuser (1887), Lechów (1941).
Przysiółek: Sądowel - Zandouel (1203), Sandelwalde, Tschistey.
Pierwotna nazwa Lechitowa - Dreihäuser oznacza “trzy domy”. Historyczna nazwa
przysiółka wywodzi się z języka starosłowiańskiego i oznacza miejsce, w którym
mieścił się sąd.
Pierwotnie Lechitów był kilkudomową osadą, która rozwinęła się pod grodem w
Sądowlu. Najwcześniej znanym jej właścicielem około 1765 r. była rodzina von
Stosch. Według opisu Knie z 1845 r. istniała tu zagroda rybacka oraz leśniczówka
należące do Grabowna (Graben) w powiecie Góra.
Wieś o układzie typu ulicowego położona jest przy lokalnej drodze prowadzącej z
Wą-sosza do Wierzowic Wielkich.
Najwcześniejsza wzmianka o Sądowlu pochodzi z bulli Hadriana IV z 1155 r.
Mieścił się tutaj jeden z pierwszych grodów kasztelańskich należących do
biskupstwa wrocławskiego. Kolejne informacje związane są z zawarciem pokoju w
1217 r., który zakończył wojnę pomiędzy Władysławem Laskonogim a Henrykiem I
Brodatym, w 1245 r. Sądowel wymieniony został w bulli Innocentego IV. Założenie
Wąsosza w 1290 r. przez Henryka III spowodowało przeniesienie tam kasztelani i
stopniowy upadek Sądowla. Wojna w 1319 r., w której książę brzeski Bolesław III
zdobył grody w Pobielu, Wąsoszu i Sądowlu, doprowadziła do zniszczenia i
opuszczenia miejscowości. Jeszcze raz dawną kasztelanię wymieniono w 1329 r. w
dokumencie, na mocy którego książę Konrad I Oleśnicki otrzymał zwierzchnictwo
na księstwem.
W 2 poł. XVIII w. w Sądowlu wzmiankowano kościół ewangelicki, plebanię i szkołę.
Miejscowość zamieszkiwało 90 osób, w tym 9 chałupników.
Około połowy XIX w. Sądowl posiadał folwark, 10 budynków mieszkalnych, kościół
ewangelicki, gospodarstwo oraz 73 mieszkańców, w tym 5 rzemieślników i 1
kramarza. Była to wówczas niewielka osada, której rozwój przebiegał w oparciu o
uprawę zbóż i w niewielkim stopniu rzemiosło na lokalne potrzeby.
Majątek w Sądowlu przechodził następujące zmiany własnościowe: rodzina von
Haugwitz, radca von Fischer (1765, 1787), Bernhard Rieben (1886 – 1894) i
Heinrich hrabia Finck von Finckenstein (1894 – 1937).
Sądowel położony jest nad Baryczą, na północny zachód od Wąsosza, przy drodze do
Góry. Na lewym i prawym brzegu Baryczy zlokalizowane są grodziska
wczesnośredniowieczne, we wsi kilka domów konstrukcji szachulcowej oraz kościół
z XIX w.
Wykaz zabytków architektury i budownictwa
Zespół folwarczny:
a) chlewnia, k. XIX
b) chlewnia, k. XIX
c0 obora, XIX/XX
d) park podworski, XIX
Dom mieszkalny, nr 7-8-9, pocz. XX
Dom mieszkalny, nr 11, k. XIX
Kościół fil. p.w. Królowej Świata, 2 poł. XIX, wpisany do rejestru zabytków dn.
02.06.1972 pod nr 2056
Kaplica grobowa, na skraju lasu, XIX
Zespół plebani:
a) plebania, 2 poł. XIX
b) budynek mieszkalno-gospodarczy, 2 poł. XIX
c) stodoła I, 2 poł. XIX
d) stodoła II, 2 poł. XIX
Dom mieszkalny, nr 8, k. XIX
Dom mieszkalny, nr 10, XIX
Charakterystyka istniejącej zabudowy
LECHITÓW – niewielka wieś położona przy zachodniej granicy
gminy. Zabudowa dość rozproszona, rozlokowana wzdłuż drogi lokalnej Wąsosz-Góra.
Zagrody przedwojenne, budynki parterowe z dachami dwuspadowymi, krytymi
dachówką ceramiczną i cementową.
Na zachodnim krańcu wsi ruiny folwarku oraz parku podworskiego. Całe założenie
dworskie w złym stanie, niezagospodarowane. Dawny układ parku mało czytelny.
Wo-kół parku zachowane jest ceglane ogrodzenie, a główna aleja kryta brukiem
kamien-nym.
Przysiółkiem Lechitowa jest Sądowel, pierwsza kasztelania, której funkcję
przejął później Wąsosz (w końcu XIII w.).
Obecnie jest to mała osada, składająca się z kilku zagród rozlokowanych wokół
zabyt-kowego kościoła. Są to budynki przedwojenne, parterowe, z dachami
dwuspadowymi krytymi dachówką ceramiczną i blachą dachówkową. Niektóre z nich
posiadają kon-strukcję „muru pruskiego”.
Miejscowość leży w zakolu Baryczy, w miejscu gdzie zachowało się starorzecze.
Informacje pochodzą z publikacji:
"Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Wąsosz"
Wąsosz – marzec 2000 r.
Imiona kasztelanów z Sądowla:
1202-1208 Chanstobor oder Chastobor
1223 Graf Pribislaw
1228 -1230 Moyco oder Graf Moycho
1241 Graf Leonhard (Stosch)
1243/44 Gebhard oder Gebehard
1244 Zbilut
1251 - 1253 Scosso oder Graf Stosso (Stosch), Peter Stoschowitz
1253 Gebhard
1257 - 1259 Graf Peter
1260 Graf Nikolaus
1265 Dirzizlaus, herzogl. Baron und Ritter
1279 Ritter Ozizlaus
1283 Nycholaus Grimzlawiz
1288 - 1290 Budivoy Copassin (Busivoy Copastinus)
Imiona katolickich księży z Sądowla:
1260 Otto
1399 Heinrich Patindorf, gleichzeitig Erzpriester des Archipresbyterats Guhrau
Imiona ewangelickich pastorów z Sądowla:
około 1590 Michael Spigelius
około 1604 Melchior Wiesner
1617-1626/1640 Martin Harresius (erhält am 27.7.1640 Bürgerrecht in Rawitsch)
1652-1658 Samuel Schelwig vorher Guhrau
1658-1685 Johann Gottfried Holfeld
1686-1690 Magister Christian Friemel
1690-(1701) Magister Andreas Schüller
1726-1744 Johann Gottfried Adami
1744-1758 Wolf Abraham Gerhard
1758-1799 Heinrich Gottlob Eschert
1799-1817 Heinrich Gottfried Eschert
1818-1832 Carl Theodor Fischer
1832-1872 Friedrich Wilhelm Stürmer
1872-1883 Karl Paul Gotthard Opitz
1884-1909 Karl Wilhelm Stürmer
1910-1945 Otto Hugo Friedrich Hein (aus dem Leben geschieden 23.4.1945, Vater von Günter Hein,
Pfarrer in Heinzendorf)
Poniżej tekst autorstwa Elżbiety Maćkowskiej
CO NAPRAWDĘ WYDARZYŁO SIĘ W SĄDOWLU ?
Dominik Nowakowski
ŚREDNIOWIECZNY KOMPLEKS OSADNICZY W SĄDOWLU
Pozostałości średniowiecznego założenia obronnego w Sądowlu rozpoznane zostały w
wyniku przypadkowych znalezisk powierzchniowych dokonanych w ciągu XIX w. Wtedy
też grodzisko opisane zostało w kilku pozycjach poświeconych śląskim założeniom
obronnym (Müller 1837; Drescher 1866; Schuster 1869; Behla 1888), powstała także
wówczas oparta o rzetelną kwerendę materiałów archiwalnych i przekazów pisanych
monografia kasztelanii sądowelskiej (Schuch 1879). W okresie międzywojennym
obiekt rozpoznany został powierzchniowo oraz zewidencjonowany przez M. Hellmicha
(Hellmich 1930) oraz, co oczywiste, uwzględniany był w licznych pracach z
zakresu historii Śląska (Wojciechowski 1933; Uhtenwoldt 1938).
Systematyczne badania w okolicy Sądowla przeprowadzone zostały w ramach
działalności ówczesnego Zakładu Archeologii Śląska IHKM PAN Wrocław, przy
współpracy z Zakładem Antropologii PAN Wrocław w latach 1958-1965. W trakcie
prowadzonych wówczas prac rozpoznano powierzchniowo stanowiska zlokalizowane w
bezpośrednim sąsiedztwie wsi Czeladź Wielka, Lechitów i Sądowel, a także oraz
przeprowadzono szerokopłaszczyznowe badania wykopaliskowe na terenie osady w
Czeladzi Wielkiej. W północnej części osady odkryto cmentarzysko szkieletowe,
które przebadano prawie w całości, odsłaniając 409 grobów (niestety materiały z
cmentarzyska zaginęły). Wyniki prowadzonych wówczas badań zostały opublikowane w
formie szeregu artykułów sprawozdawczych (Lodowski 1963-1969), a efektem
końcowym była archeologiczna monografia wczesnośredniowiecznego kompleksu
osadniczego w Sądowlu (Lodowski 1972).
Chronologię osady w Czeladzi Wielkiej oparto głównie o analizę zespołów ceramiki
naczyniowej, wyróżniając trzy zasadnicze fazy jej funkcjonowania. Początki
najstarszej fazy, z którą wiązano zespoły z ceramiką ręcznie lepioną oraz ze
śladami lekkiego przykrawędnego obtaczania, według autorów badań sięgać miały
V/VI-VII w. W świetle ponownej analizy najstarszych materiałów stwierdzono, że w
obiektach w których występować miała ceramika wyłącznie ręcznie lepiona, są
także fragmenty naczyń góra obtaczanych, co sugerowałoby ich młodszą chronologię
(VIII w.). Występowanie na stanowisku ceramiki ręcznie lepionej w warstwie
kulturowej i częściowo w obiektach pozwala jednak sądzić, że funkcjonowało w tym
miejscu osadnictwo starsze niż VIII w., jednak jego inne ślady zostały zatarte
przez osadnictwo młodsze. Intensyfikacja osadnictwa nastąpiła w drugiej fazie
funkcjonowania osady, datowanej na IX-X w., natomiast jej największy rozwój
nastąpił w trzeciej fazie, datowanej szeroko na okres od przełomu X/XI w., do
początku XIV w. Z tą fazą wiąże się także początki cmentarzyska, którego
najstarsze groby datowano na połowę XIII w., najmłodsze na początek XIV w.
Równolegle z pracami na osadzie w Czeladzi Wielkiej prowadzono badania
wykopaliskowe na grodzisku w Sądowlu. Obiekt ten, zachowany w postaci płaskiego
kolistego nasypu łagodnie opadającego w kierunku zachodnim, położony jest w
dolinie Baryczy, na południowy zachód od wsi Lechitów. Średnica założenia
dochodzi do około 120 m, a jego wysokość nie przekracza 2 m. Grodzisko otoczone
jest podmokłym obniżeniem, w obrębie którego w części północnej i
północno-wschodniej widoczne są ślady fosy o szerokości około 5 m. Pierwotnie
gród otoczony był ze wszystkich stron wodą płynącej w tym miejscu kilkoma
korytami rzeki Barycz.
Niestety prowadzone na terenie grodu badania ograniczyły się jedynie do 3
niewielkich wykopów sondażowych. Wszystkie z nich założono we wschodniej części
grodu, na wale, tak że jedynie wykop 3 w niewielkim stopniu obejmował teren
majdanu. W obrębie ostatniego z wymienionych wykopów, odsłonięto dolne partie
wału, zachowane do wysokości 1,8 m. Podwalinę jego stanowiła warstwa faszyny, na
której do wysokości 1,5 m, zalegały warstwy ziemi i gliny. W ich obrębie w kilku
miejscach stwierdzono ślady przepalonych bądź zbutwiałych belek, nie
stanowiących jednak żadnego układu. Na warstwie drewna zalegała glina
przemieszana z piaskiem piasku oraz pojedyncze kamienie i ślady przepalonych
belek. W jej górnej części, tuż pod warstwą orną, zalegała konstrukcja (2-3
warstwy) wykonana z dużych rozmiarów kamieni przesypanych ziemią. Kamienie i
glinę stwierdzono także, przy zewnętrznym i wewnętrznym licu rozsypiska wału.
Pierwotna szerokość wału mogła dochodzić u podstawy do szerokości 9 m.
W obrębie części wykopu położonej po wewnętrznej stronie wału, nie stwierdzono
żadnych obiektów nieruchomych, a jedynie znacznej miąższości warstwy kulturowe,
o jednolitym, ciemnobrunatnym zabarwieniu. Z warstwy tej pozyskano stosunkowo
niewiele materiału: kilkaset fragmentów ceramiki wczesnośredniowiecznej
całkowicie obtaczanej, fragmenty ceramiki stalowoszarej oraz ułamki naczyń
jedno- lub obustronnie szkliwionych. Prócz tego pozyskano kościaną płozę sanek
(łyżwa?), fragment poroża ze śladami obróbki, kilka gwoździ, gliniany przęślik,
żelazny sierp (półkosek?) wykonany ze zużytej podkowy. W oparciu o analizę
ceramiki chronologię grodu określono na czas od XI do XIII/XIV w.
SĄDOWEL W ŚWIETLE ŹRÓDEŁ PISANYCH
Najstarszy przekaz dotyczący Sądowla pochodzi ze źródeł narracyjnych,
odnajdujemy go bowiem w Kronice polskiej i Kronice książąt polskich opisujących
wydarzenia 1103 r. Kolejna wzmianka o Sądowlu pochodzi z bulli protekcyjnej
papieża Hadriana IV. z 1155 r. dla biskupstwa wrocławskiego, ośrodek ten nie
został jednak wymieniony wśród kolejnych okręgów grodowych, lecz w drugiej
części dokumentu (wymieniona została wieś biskupia Góra położona obok Sądowla).
W drugiej bulli protekcyjnej papieża Innocentego IV. z 1245 r., Sądowel
wymieniony już został wśród śląskich grodów (okręgów grodowych), zajmując
miejsce między Miliczem a Głogowem. Z lat 1201-1288 znamy licznych kasztelanów
sądowelskich występujących na dokumentach książęcych wyłącznie w roli świadków.
Interesującym faktem, dostrzeżonym już przez badaczy niemieckich, jest to, że
żaden z dokumentów nie został wystawiony w Sądowlu. Gród ten nie pełnił zatem
funkcji rezydencji książęcej, lecz odgrywał rolę ośrodka centralnego w ówczesnym
podziale administracyjny kraju (zarząd terytorialny, sądownictwo). Nie znaczy to
jednak, że książęta śląscy w ogóle nie bywali w Sądowlu. W dokumencie z 1218 r.,
dotyczącym układu pokojowego zawartego między księciem Władysławem Laskonogim a
Henrykiem Brodatym mowa jest o planowanym wiecu w Sądowlu, od którego miały
obowiązywać postanowienia układu. W 1280 r. miał miejsce w Sądowlu zjazd w
trakcie którego Henryk IV. wrocławski uwięził książąt Henryka III. głogowskiego,
Henryka V. legnickiego i Przemysła II. wielkopolskiego i wymógł na nich pewne
ustępstwa (pomoc zbrojną książąt śląskich, utrata ziemi rudzkiej przez Przemysła
II.). Wreszcie w 1294 r., nie z własnej woli „gościł” tu książę Henryk V.
wrocławski, którego porwano we Wrocławiu, a następnie przewieziono do Sądowla, i
dalej do Głogowa, gdzie był więziony przez księcia Henryka głogowskiego. Na
rzecz Głogowczyka Hemryk V. wrocławskiktórego zrzekł się wówczas praw do
północno-wschodniej części swych ziem, w tym Sądowla. Po raz ostatni Sądowel,
jako ośrodek o pewnym znaczeniu politycznym (?) pojawił się w dokumencie z 1329
r. dotyczącym zhołdowania księstwa oleśnickiego przez Jana Luksemburskiego.
Przyczyn upadku znaczenia Sądowla, jako terytorialnego ośrodka władzy książęcej,
należy szukać w przemianach społeczno-kulturowych, zachodzących na Śląsku w XIII
w., głównie zaś w drugiej połowie tego stulecia. Rozwój osadnictwa na prawie
niemieckim, spowodował, że miejsce starych terytoriów grodowych (kasztelanii)
zajęły jednostki nowego podziału administracyjnego – dystrykty (niem.
weichbildy) – których ośrodkiem były miasta lokowane na prawie niemieckim. Na
dawnym terytorium sądowelskim powstało kilka tego typu ośrodków. W 1290 r.
lokowany został Wąsosz, dwa lata później wymieniony był tamtejszy wójt,
natomiast w 1301 r. wzmiankowano miasto jako ośrodek dystryktu. Na północy, po
uregulowaniu kwestii związanych własnością gruntową z rycerzami z Góry (Starej
Góry), książę Henryk III. głogowski lokował miasto Górę, którego wójt i
proboszcz wymienieni zostali po raz pierwszy w 1289 r. W 1300 r. wymieniony
został okręg górowski, natomiast 1310 r. nastąpiła jego ostateczna organizacja.
Wtedy to szereg wsi została włączona do targu i sądu w Górze. Dokument ten
świadczy zarazem o podstawowych funkcjach jakie pełniło miasto będące ośrodkiem
dystryktu. Zamieszkująca związany z nim okręg ludność zobowiązana była do
stawanie przed znajdującym się w mieście sądem oraz do uczęszczania na
odbywający się tam okresowo targ.
Stosunkowo liczne przekazy pisane wymieniają związany z Sądowlem kościół.
Najstarsza wzmianka pochodzi z dokumentu wystawionego w 1260 r., w którym
wymieniono tamtejszego plebana. Kolejny dokument z 1305 r. wymienia proboszcza
Wacława, natomiast cztery lata później książę Henryk III. głogowski przekazał
dochód z kościoła w Sądowlu na kustodię w kolegiacie głogowskiej. Dokument ten,
jako jedyny, wymienia wezwanie sądowelskiego kościoła, którego patronką była św.
Agata. W 1376 i 1399 r. wymieniona została parafia i kościół w Sądowlu, należące
do dekanatu (archiprezbiteriatu) górowskiego.
Niestety pierwotna, średniowieczna budowla kościoła nie zachowała się do dnia
dzisiejszego. W chwili obecnej nie sposób zatem przesądzić, czy świątynia
znajdowała się w tym samym miejscu, co obecny, nowożytny kościół zajmujący
centralny plac obecnego przysiółka o historycznej nazwie Sądowel. Być może
jednak kościół funkcjonował na grodzie, tak jak to miało miejsce w przypadku
wielu innych piastowskich warowni (np. Głogów, Wrocław, Kalisz). Odkryte na
osadzie cmentarzysko sugeruje, że obiekt ten (być może drewniany) mógł
funkcjonować także gdzieś przy położonej na lewym brzegu Baryczy osadzie. Te,
jak i szereg innych kwestii, wyjaśnić mogą jedynie przeprowadzone w przyszłości
badania archeologiczne.
Afiliacja:
dr Dominik Nowakowski, Instytut Archeologii i Etnologii PAN, Oddział Wrocław,
ul. Więzienna 6, 50-118 Wrocław
Literatura:
Behla R.,
1888, Die vorgeschichtlichen Rundwälle im östlichen Deutschland, Berlin, s. 164.
Hellmich M.,
1930, Schlesische Wehranlagen, Altschlesien, s. 37-47.
Jungnitz J.,
1898, Beiträge zur mittelalterlichen Statistik des Bisthums Breslau, Zeitschrift
des Vereins für Geschichte Schlesiens, t. XXXIII, s. 385-402.
Kaletyn M. i T., Lodowski J.,
1968, Grodziska wczesnośredniowieczne województwa wrocławskiego, Wrocław, s.
129-132.
Kowalenko W.,
1938, Grody i osadnictwo grodowe Wielkopolski wczesnohistorycznej (od VII do XII
wieku), Poznań, s. 293-294.
Lodowski J.,
1963, Sprawozdanie z badań wykopaliskowych na wczesnośredniowiecznej osadzie
koło Czeladzi Wielkiej, pow. Góra, w 1963 r., Śląskie Sprawozdania
Archeologiczne, t. 6, s. 40-42.
1963a, Badania sondażowe na grodzisku wczesnośredniowiecznym koło przysiółka
Sądowel, pow. Góra, w 1963 r., Śląskie Sprawozdania Archeologiczne, t. 6, s.
39-40.
1964, Sprawozdanie z badań osady wczesnośredniowiecznej koło Czeladzi Wielkiej,
pow. Góra, w 1964 r., t. 7, s. 34-36.
1965, Wstępne sprawozdanie z badań archeologicznych Kasztelanii Sądowelskiej w
1965 r.,
Śląskie Sprawozdania Archeologiczne, t. 8, s. 30-32.
1965a, Sądowel, pow. Góra Śląska, Silesia Antiqua, t. 7, s. 313-315.
1966, Czeladź Wielka, pow. Góra, Silesia Antiqua, t. 8, s. 235-237.
1966a, Nóż sztylecik z wolutowym zakończeniem rękojeści z Czeladzi Wielkiej,
pow. Góra, Silesia Antiqua, t. 8, s. 104-109.
1966b, Prace wykopaliskowe na terenie wczesnośredniowiecznej osady pod Sądowlem,
pow. Góra, w 1964 roku, Sprawozdania Archeologiczne, t. 18, s. 246-252.
1968, Z badań wczesnośredniowiecznego zespołu osadniczego pod Sądowlem, pow.
Góra, w 1965 roku, Sprawozdania Archeologiczna, t. 19, s. 257-263.
1969, Czeladź Wielka, Silesia Antiqua, t. 11, s. 309-310.
1969a, Lechitów, Silesia Antiqua, t. 11, s. 320.
1969b, Materiały z nowo odkrytych stanowisk wczesnośredniowiecznych w okolicy
Sądowla i Czeladzi Wielkiej, pow. Góra, w 1969 r. Śląskie Sprawozdania
Archeologiczne, t. 12, s. 27-30.
Lodowski j., Trudzik Z.,
1962, Sprawozdania z badań wykopaliskowych na wczesnośredniowiecznej osadzie i
cmentarzysku szkieletowym w Czeladzi Wielkiej, pow. Góra, w 1962 r., Śląskie
Sprawozdania Archeologiczne, t. 5, s. 27-30.
1964, Sprawozdanie z badań osady i cmentarzyska wczesnośredniowiecznego w
Czeladzi Wielkiej, pow. Góra w latach 1958-1960 i 1962 roku, Sprawozdania
Archeologiczne, t. 16, s. 260-265.
Michael E.,
1926, Die schlesischen Kirche und ihr Patronat im Mittelalter unter polonischem
Recht, Görlitz.
Müller K.A.,
1837 /1844/, Vaterländische Bilder, oder Geschichte und Beschreibung sämmtlicher
Burgen und Ritterschlösser Schlesiens, Glogau.
Neuling H.,
1902, Schlesische Kirchorte und ihre kirchlichen Stiftungen bis zum Ausgange des
Mittelalters, Breslau.
Schuch H.,
1879, Die Kastellanei Sandewalde und ihre Germanisierung, eine
ortsgeschichtliche Studie im Kreis Guhrau, Zeitschrift des Vereins für
Geschichte Schlesiens, t. XIV, s. 486-520.
Schuster O.,
1869, Die alten Heidenschanzen Deutschlands (mit specialler Beschreibung des
Oberlausitzer Schanzensystems), Dresden, s. 101.
Uhtenwoldt H.,
1938, Die Burgverfassung in der Vorgeschichte und Geschichte Schlesiens,
Breslau.
Wojciechowski Z.,
1933, Najstarszy ustrój plemienno-szczepowy i administracyjny do r. 1139 [w:]
Historia Śląska od czasów najdawniejszych do roku 1400, Kraków, s. 123-154.
Dominik Nowakowski
Kościół p.w. Królowej Świata.
We wnętrzu świątyni zachowało się epitafium z XVIII wieku.
Dwie płyty wmurowane w zewnętrzną ścianę kościoła.
Drzwi wejściowe do świątyni.
Zabudowa miejscowości. Odnowiony budynek dawnej plebani. Sąsiadująca z nim szkoła niestety nie zachowała się.
Zachowany w doskonałym stanie "pomnik poległych", upamiętniający żołnierzy poległych na frontach I wojny światowej pochodzących z Sądowla oraz okolicznych miejscowości.
W lesie w pobliżu Sądowla obraca się w ruinę mauzoleum rodu von Niebelschütz. choć na fotografiach z początku lat 90 - tych XX wieku ( w zbiorach Urzędu Konserwatora Zabytków we Wrocławiu) widać jeszcze zachowane sarkofagi.
Polna droga łącząca Sądowel z Lechitowem którą przez setki lat właściciele majątku w Lechitowie zmierzali do kościoła w Sądowlu.
Pola w okolicach Sądowla.
Rzeka Barycz w Sądowlu i jego okolicach.
Archiwalne widokówki i zdjęcia
Historische Ansichtskarten und Fotos
Archiwalne widokówki i zdjęcia oraz rysunek kościoła autorstwa Adama Polańskiego z Czeladzi Wielkiej.
Ernst Kuno
Berthold Fischer
Marcin Błaszkowski
Ernst Kuno
Berthold Fischer był filozofem, przedstawicielem neokantyzmu. Urodził się 23
lipca 1824 r. we wsi Sądowel (Powiat Góra) w rodzinie księdza ewangelickiego
Carla Theodora Fischera, który był kaznodzieją w tej wsi w latach 1818-1832.
Kuno Fischer studiował filozofię, filologię oraz teologię w Poznaniu, a
następnie od 1844 r. w Lipsku i w Halle. Pracę doktorską obronił w 1847 r., a
jej tematem był Parmenides Platona. Podczas studiów utrzymywał się z udzielania
lekcji domowych. W 1850 r. na Uniwesytecie w Heidelbergu habilitował się z
filozofii, jednakże w 1853 r. oskarżono go o panteizm i odebrano mu prawo
nauczania.
Nie mogąc kontynuować swojej pracy naukowej w Królestwie Prus, w 1856 r. przyjął
stanowisko profesora filozofii na Uniwersytecie w Jenie, leżącej w Turyngii. W
1872 r. otrzymał stanowisko wykładowcy na jednym z najważniejszych uniwersytetów
niemieckich – na Uniwersytecie w Heidelbergu. Był na tyle docenianym naukowcem,
że z okazji 500-lecia Uniwersytetu w Heidelbergu oraz z okazji 150-tej urodzin
Johanna Wolfganga Goethe w 1899 r. wygłosił świąteczną mowę.
Kuno Fischer miał dwie żony. Pierwszą była córką francuskiego oficera, druga –
pochodziła z Danii.
Fischer uznawany był za jednego z najbardziej popularnych wykładowców na
niemieckich uniwersytetach w XIX w. Z chemikiem Robertem Bunsenem dzielił sławę
najbardziej dowcipnego wykładowcy. W 1871 r. wydał zresztą naukową książkę
poświęconą dowcipom Ueber die Entstehung und die Entwicklungsformen des Witzes
(O powstaniu i rozwoju form dowcipu)
Zmarł 5 lipca 1907 r. w Heidelbergu, został tam pochowany. Jego grób zachował
się do dzisiaj.
W wsi Sądowel zachował się kościół, w którym kaznodzieją był ojciec Kuno
Fischera, a on sam z pewnością był tam ochrzczony. Obok kościoła znajduje się
budynek dawnego probostwa, w którym prawdopodobne mieszkała rodzina Fischerów i
gdzie mógł urodzić się ten filozof. Poza tym we wsi zachowało się kilka domów,
które pamiętają czasy dzieciństwa późniejszego naukowca.
Ku jego pamięci nazwano jego imieniem jedną z ulic w Berlinie-Charlottenburgu.
Prace autorstwa Kuno Fischera:
Geschichte der neuern Philosophie. Jubiläumsausgabe. 10 in 11 Bänden. Carl
Winter, Heidelberg 1897–1902
System der Logik und Metaphysik. Stuttgart 1852, 3. Aufl. Heidelberg 1909.
Die beiden Kantischen Schulen in Jena. Stuttgart 1862.
Ueber die Entstehung und die Entwicklungsformen des Witzes. Bassermann,
Heidelberg 1871.
Geschichte der neuren Philosophie. 3. u. 4. Bd. Immanuel Kant und seine Lehre.
3. Aufl. Verlagsbuchhandlung Fr. Bassermann, München 1882.
Hegels Leben, Werke und Lehre. 2. Auflage, Heidelberg 1911.
Kants Leben und Charakter. Nachdruck: Schutterwald/Baden 2001.
Logik und Metaphysik oder Wissenschaftslehre, Herausgegeben und eingeleitet von
Hans-Georg Gadamer. Manutius-Verlag, Heidelberg 1998,
Literatura na temat Kuno Fischera:
Jürgen W. Schmidt: Zum akademischen Werdegang des schlesischen Philosophen Kuno
Fischer (1824 - 1907): Die Vorgeschichte seiner Berufung nach Jena 1853 - 1856,
in: FACHPROSAFORSCHUNG-GRENZÜBERSCHREITUNGEN Bd.4/5 (2008/2009) Baden-Baden 2010
S.433-449
Eberhard G. Schulz: Fischer, Kuno. In: Ostdeutsche Gedenktage 2007.
Persönlichkeiten und historische Ereignisse. Kulturstiftung der deutschen
Vertriebenen, Bonn 2007, ISBN 978-3-88557-224-4, S. 173–178.
Edith Selow: Fischer, Kuno. In: Neue Deutsche Biographie (NDB). Band 5, Duncker
& Humblot, Berlin 1961, S. 199.
źródło: Wikipedia
Informacje o sąsiednim Lechitowie - Dreihäuser:
Link: http://www.glogow.pl/okolice/podstrony/gorowski/lechitow.htm
Śląsk - Dolny Śląsk - Schlesien - Niederschlesien - Silesia - Zabytki Dolnego Śląska
Będę wdzięczny za wszelkie informacje o historii miejscowości, ciekawych miejscach oraz za skany archiwalnych widokówek lub zdjęć.
Wenn Sie weitere Bilder oder Ortsbeschreibungen zu dem oben gezeigten Ort haben sollten, wäre ich Ihnen über eine Kopie oder einen Scan sehr dankbar.
Tomasz Mietlicki e-mail - itkkm@o2.pl