Z Glogopedia - Internetowa Encyklopedia Ziemi Głogowskiej
d (→Friedländer Walter Ferdynand) |
|||
(Nie pokazano 5 wersji pośrednich.) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
- | |||
[[Kategoria:Okres nowożytny (1500-1945)]] | [[Kategoria:Okres nowożytny (1500-1945)]] | ||
=Friedländer Walter Ferdynand= | =Friedländer Walter Ferdynand= | ||
- | Historyk sztuki i orientalista urodzony w Głogowie. | + | '''Historyk sztuki i orientalista urodzony w Głogowie.''' |
Walter Friedländer był niemiecko-amerykańskim historykiem sztuki i orientalistą, wykładowcą akademickim, od 1935 r. mieszkającym na stałe w USA; znanym głównie dzięki pracom poświęconym europejskiemu malarstwu czasów nowożytnych. | Walter Friedländer był niemiecko-amerykańskim historykiem sztuki i orientalistą, wykładowcą akademickim, od 1935 r. mieszkającym na stałe w USA; znanym głównie dzięki pracom poświęconym europejskiemu malarstwu czasów nowożytnych. | ||
Linia 18: | Linia 17: | ||
<small> | <small> | ||
'''Literatura:'''<br>P. Betthausen, P. Feist, Ch. Fork, Metzler Kunsthistoriker Lexikon.<br>Zweihundert Porträts deutschsprachiger Autoren aus vier Jahrhunderten, Stuttgart 1999, s. 104-107;<br>D. Posner, Foreword, w: W. Friedlaender, Mannerism and Anti-Mannerism in Italian Painting, New York 1990,<br>s. XIII-XXI; J. Ślaski, Posłowie, w: T. Klaniczay, Renesans, manieryzm, barok, Warszawa 1986, s. 363;<br>U. Wendland, Biographisches Handbuch deutschsprachiger Kunsthistoriker im Exil. <br> | '''Literatura:'''<br>P. Betthausen, P. Feist, Ch. Fork, Metzler Kunsthistoriker Lexikon.<br>Zweihundert Porträts deutschsprachiger Autoren aus vier Jahrhunderten, Stuttgart 1999, s. 104-107;<br>D. Posner, Foreword, w: W. Friedlaender, Mannerism and Anti-Mannerism in Italian Painting, New York 1990,<br>s. XIII-XXI; J. Ślaski, Posłowie, w: T. Klaniczay, Renesans, manieryzm, barok, Warszawa 1986, s. 363;<br>U. Wendland, Biographisches Handbuch deutschsprachiger Kunsthistoriker im Exil. <br> | ||
- | Leben und Werk der unter dem Nationalsozialismus verfolgten und vertriebenen Wissenschaftler, Bd. 1<br> (A–K), München 1999, s. 174-179. | + | Leben und Werk der unter dem Nationalsozialismus verfolgten und vertriebenen Wissenschaftler, Bd. 1<br> (A–K), München 1999, s. 174-179.<br> |
- | < | + | '''Netografia:'''<br>Center for Jewisch History, http://digifindingaids.cjh.org/?pID=163100; Dictionary of Art Historians, http://www.dictionaryofarthistorians.org/friedlanderw.htm [dostęp: 20.12.2015].<br> |
- | + | ||
- | '''Netografia:'''<br> | + | '''Źródło ilustracji:'''<br>Archiwum Instytutu Sztuk Pięknych, Nowy Jork (Courtesy Image Archive, Institute of Fine Arts/New York University) wyk. 1951 r.<br> |
- | + | ||
- | < | + | |
- | + | ||
- | '''Źródło ilustracji:'''<br> | + | |
- | + | ||
</small> | </small> | ||
'''Jakub Szajt''' [EZG 75, 2015 – '''''Friedländer Walter Ferdynand'''''] | '''Jakub Szajt''' [EZG 75, 2015 – '''''Friedländer Walter Ferdynand'''''] |
Aktualna wersja
Friedländer Walter Ferdynand
Historyk sztuki i orientalista urodzony w Głogowie.
Walter Friedländer był niemiecko-amerykańskim historykiem sztuki i orientalistą, wykładowcą akademickim, od 1935 r. mieszkającym na stałe w USA; znanym głównie dzięki pracom poświęconym europejskiemu malarstwu czasów nowożytnych.
Urodził się w Głogowie 10.03.1873 r. jako drugie dziecko Anny i Sigismunda, małżeństwa żydowskich kupców. Po przedwczesnej śmierci obojga rodziców 13-letni Walter wyjechał wraz ze starszą siostrą do Berlina i tam później podjął studia. Początkowo interesował się kulturą Dalekiego Wschodu, w miejscowym uniwersytecie przygotowywał pracę na temat sanskrytu – literackiego języka Indii, a jeden semestr nauki spędził w Genewie studiując lingwistykę pod opieką Ferdinanda de Saussure’a. W 1898 r. obronił dysertację napisaną pod kierunkiem Albrechta Webera, wydaną w dwa lata później (Der Mahavrata-Abschnitt des Cankhayana-Aranaka). W 1900 r. przebywał w Londynie, dzięki stypendium, jakie zostało mu przyznane przez Muzeum Brytyjskie. Pobyt w angielskiej placówce wzbudził we Friedländerze szczególne zainteresowanie dziełami malarstwa i skłonił go do rozpoczęcia studiów z zakresu historii sztuki w Berlinie, gdzie uczęszczał na wykłady m.in. Heinricha Wölfflina, cenionego przedstawiciela tej dyscypliny. W tym czasie publikował również recenzje w gazetach pod pseudonimem „Dr. Friedrich Walter”.
Podróż do Włoch zaowocowała powstaniem w 1912 r. jego pierwszego studium z zakresu historii sztuki dotyczącego twórczości Federica Barocciego i ugruntowała pozycję Friedländera w środowisku naukowym. W 1914 r., po wydaniu rozprawy o francuskim malarzu Nicolasie Poussinie, został zatrudniony na Uniwersytecie we Fryburgu Bryzgowijskim. W 1932 r. władze uczelni uhonorowały go tytułem profesora, jednak już w roku następnym, gdy wybory w Niemczech wygrali naziści, Friedländer został wyrzucony z uniwersytetu z powodu swoich żydowskich korzeni. Po przyjeździe do USA został zatrudniony na uniwersytecie w Pensylwanii. Potem przeniósł się do Nowego Jorku, gdzie nauczał w Instytucie Sztuk Pięknych. W 1942 r. przeszedł na emeryturę. W latach 1932-1942 był żonaty z Emmą Cardin. Zmarł w Nowym Jorku 8.09.1966 r.
Walter Friedländer uchodził za znawcę malarstwa europejskiego XVI-XIX w.; obok wspomnianych prac napisał m.in. cykl esejów o M.M. da Caravaggiu, wydanych zbiorczo w przekładzie angielskim (Caravaggio Studies). Interesowały go głównie okresy graniczne w sztuce – w opozycji do Wölfflina dostrzegł znaczenie antyklasycznej postawy manierystów w książce Mannerism and Anti-Mannerism in Italian Painting. Zwrócił też uwagę na problem inspirowania się barokiem przez artystów doby klasycyzmu i romantyzmu w dziele David to Delacroix.
Karierę naukową Friedländera można podzielić na dwa etapy: twórczy oraz dydaktyczny. Większość swojego dorobku naukowego stworzył w czasie pobytu w Europie – po wyjeździe do Ameryki głównie wykładał, choć to dzięki angielskim przekładom napisanych po niemiecku książek poglądy Friedländera znane są do dziś. Pomimo wznowień wybranych, wciąż poczytnych prac pochodzącego z Głogowa naukowca, żadna z nich nie została dotychczas przetłumaczona na język polski.
Literatura:
P. Betthausen, P. Feist, Ch. Fork, Metzler Kunsthistoriker Lexikon.
Zweihundert Porträts deutschsprachiger Autoren aus vier Jahrhunderten, Stuttgart 1999, s. 104-107;
D. Posner, Foreword, w: W. Friedlaender, Mannerism and Anti-Mannerism in Italian Painting, New York 1990,
s. XIII-XXI; J. Ślaski, Posłowie, w: T. Klaniczay, Renesans, manieryzm, barok, Warszawa 1986, s. 363;
U. Wendland, Biographisches Handbuch deutschsprachiger Kunsthistoriker im Exil.
Leben und Werk der unter dem Nationalsozialismus verfolgten und vertriebenen Wissenschaftler, Bd. 1
(A–K), München 1999, s. 174-179.
Netografia:
Center for Jewisch History, http://digifindingaids.cjh.org/?pID=163100; Dictionary of Art Historians, http://www.dictionaryofarthistorians.org/friedlanderw.htm [dostęp: 20.12.2015].
Źródło ilustracji:
Archiwum Instytutu Sztuk Pięknych, Nowy Jork (Courtesy Image Archive, Institute of Fine Arts/New York University) wyk. 1951 r.
Jakub Szajt [EZG 75, 2015 – Friedländer Walter Ferdynand]