Z Glogopedia - Internetowa Encyklopedia Ziemi Głogowskiej

Wersja z dnia 09:47, 16 gru 2017; Dariusz (Dyskusja | wkład)
(różn) ← Poprzednia wersja | Aktualna wersja (różn) | Następna wersja → (różn)

Podkategoria:Gospodarka i gospodarka komunalna

Państwowa Komunikacja Samochodowa, Oddział VI w Głogowie

Państwowa Komunikacja Samochodowa (PKS), to od 1945 do 1990 r. przedsiębiorstwo państwowe prowadzące usługi w transporcie publicznym w Polsce. Na pocz. lat 60. w niewielkim Głogowie najpierw powołano do życia placówkę terenową oddziału PKS w Nowej Soli. W 1965 r. Wojewódzkie Przedsiębiorstwo PKS w Zielonej Górze utworzyło na bazie tego przedstawicielstwa VI oddział towarowo-osobowy, tzw. przewozowy. Teren działania obejmował działaniem powiaty: głogowski, szprotawski i wschowski. Wraz z rozwojem Legnicko-Głogowskiego Okręgu Miedziowego wypełniał on zadanie dowozu pracowników do zakładów KGHM. 10 V 1968 powstał VII oddział remontowy PKS, który wypełniał zadania remontowe dla całego przedsiębiorstwa. Od 1 I 1965 348 pracowników świadczyło usługi transportowe dysponując 52 autobusami i 10 samochodami ciężarowymi. Przewieziono w tym roku prawie trzy miliony pasażerów i 108 tys. ton towarów. W 1970 r. oddział realizował 360 lokalnych kursów dziennie. Np. na trasie Głogów-Polkowice, odbywało się 26 kursów dziennie. Utrzymywano również bezpośrednie połączenia autobusowe tzw. dalekobieżne: z Poznaniem, Wrocławiem i Zieloną Górą. W 1975 r. oddział dysponował już 176 autobusami i 129 samochodami ciężarowymi przewożąc 15,5 miliona pasażerów i 963 tys. ton towarów. Oddział w latach 70 zajmował w ilości przewożonych pasażerów drugie miejsce w woj. zielonogórskim. W latach 70. w oddziale pracowało ok. 800 osób, w tym m.in. 250 kierowców autobusów, 150 kierowców samochodów ciężarowych, 100 pracowników administracji i obsługi i 100 pracowników stacji obsługi. Około 50 osób było zatrudnionych w grupie remontowo-budowlanej i 100 w zajezdni w Przemkowie (kierowcy i na stacji obsługi). Bazę przedsiębiorstwa stanowiły obiekty przy. ul. Piastowskiej. Na obszarze kilku ha znajdowały się też zabytkowe obiekty XIX-wiecznego Fortu Gwiazda. W kazamatach fortecznych znajdowały się magazyny. W budynkach PKS w 1967 r. utworzono też Zasadniczą Szkołę Samochodową, która miała zapewniać kadry na rzecz Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa PKS w Zielonej Górze i innych firm transportowych z całego województwa. Oddział zapewnił pomieszczenia do nauki i zajęć praktycznych. Uczestniczył również w rozwiązywaniu codziennych problemów bytowych. Stały wzrost usług przewozowych wymagał zapewnienia komfortu pasażerom. Wprowadzano nowe autokary. Były to pojazdy m.in.: Jelcz L11/2; Jelcz PR 110D i DLux, Jelcz L11, Jelcz M11, Jelcz 043. Nową jakość obsługi pasażerów przyniósł nowy dworzec autobusowy wybudowany w latach 70. na obszernej działce przy ul. Jedności Robotniczej 2. Oddano go do użytku 7 XII 1973. Wybudowany kosztem 13 mln zł., zaplanowany na obsługę do 20 tysięcy pasażerów dziennie, okazał się za mały. Po latach wraz ze zmianą charakteru i zakresu działania przedsiębiorstwa dworzec przebudowano, uzupełniając obiekt o funkcje handlowe. Tym samym powstała Galeria Dworcowa – kompleks handlowo-usługowy. Kierownikami dworca byli m.in.: Zenon Polak i Kazimierz Galon. Wraz z ze zmianami ustrojowymi gospodarki w kraju, w 1990 r. powstało samodzielne przedsiębiorstwo PKS w Głogowie. W 1992 r., w celu restrukturyzacji i prywatyzacji tego podmiotu gospodarczego, ówczesne Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej podpisało umowę o zarządzanie przedsiębiorstwem z ówczesnym dyrektorem, aktualnym prezesem spółki. W roku 1997 powstało na bazie istniejącej stacji obsługi przy PPKS Głogów Centrum Usług Motoryzacyjnych „Głotech-PKS” Sp. z o.o., z prezesem Dariuszem Stachowiakiem. Natomiast w 1999 r., w wyniku prywatyzacji powstała spółka „Intertrans” PKS S.A., która podjęła działalność gospodarczą na przejętym w odpłatne użytkowanie majątku głogowskiego PKS.

Dyrektorami PKS, Oddz. VI Głogów byli m.in.: Marian. Kowalik, Zdzisław Pytlewski, Ryszard Owsianik, Ryszard Kałuszka, Zbigniew Wojtkowiak.

Żródła i literatura:

Materiały i informacje byłych pracowników. Z. Szkurłatowski, Komunikacja, transport i łączność Głogowa w latach 1945-1980, Acta Universitas Wratislaviensis Nr 1068, Historia LXXII, Wrocław 1989, s. 180-182; K. Zawicki, 30 lat Zespołu Szkół Samochodowych w Głogowie 1967-1997, Głogów 1997. 

Netografia:
http://intertranspks.com.pl/; http://www.zssglogow.hg.pl/historia-szkoly/


Wiesław Maciuszczak [EZG, z. 77, 2017 – Państwowa Komunikacja Samochodowa, Oddział VI w Głogowie]